Met PVDA op rebelse ontdekkingstocht door de Aa-vallei

Deze zomer stelde het Turnhoutse stadsbestuur Leo Van Broeck aan als bemiddelaar in het dossier rond de Aa-vallei. Met de aanstelling van Van Broeck lijkt er beweging te komen in een dossier dat al tien jaar muurvast zit. Zal het stadsbestuur eindelijk echt luisteren naar de stem van de Turnhoutenaren en de Aa-vallei bouwvrij laten? De PVDA voert de druk alvast op met een rebelse ontdekkingstocht in het overstromingsgebied.

Al tien jaar verzetten buurtbewoners, natuurverenigingen en bezorgde Turnhoutenaren zich tegen de geplande verkaveling van de Aa-vallei. De PVDA steunt actief dat verzet. Al die jaren bleef het Turnhoutse stadsbestuur doof en blind voor alle argumenten. Maar onder druk van de acties en van de publieke opinie heeft het stadsbestuur deze zomer voormalig Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck aangesteld als bemiddelaar.

“Met de PVDA zijn we heel tevreden met de aanstelling van een bemiddelaar in dit dossier. We wachten in spanning de consensusnota van Van Broeck af”, vertelt Wout Schafraet, gemeenteraadslid voor PVDA Turnhout. “Maar als stadsbestuur een bemiddelaar aanstellen is nog niet hetzelfde als echt luisteren naar de Turnhoutenaren. Daarom voeren we nu de druk op op het stadsbestuur met onze rebelse ontdekkingstocht”.

De ontdekkingstocht vertrekt aan de kerk van Schorvoort en gaat verder door het bos- en weidelandschap. Onderweg staan zeven informatieborden met evenveel argumenten waarom de groene long bouwvrij moet blijven. Je kan de ontdekkingstocht ook digitaal volgen op de website van de PVDA, met een routebeschrijving en met nog uitgebreidere uitleg bij de zeven informatieborden.

De rebelse tocht is ook een statement om de Aa-vallei publiek toegankelijk te maken. Vanaf 1 september dit jaar geldt een nieuwe wetgeving waarbij het niet langer verboden is privéterreinen als bossen en weilanden te betreden, als je geen hinder aanbrengt voor de eigenaar. Van die nieuwe wetgeving maken we nu gebruik. Maar uiteraard zou de Aa-vallei écht publiek toegankelijk moeten zijn zoals het stadspark of het gebied rond de stadsboerderij in het noorden. Met deze tocht claimen we als het ware de Aa-vallei als publiek groengebied voor alle Turnhoutenaren.