Jan Michiels, oprichter Stad voor de Mens, als verruimingskandidaat op Turnhoutse PVDA-lijst

Enkele dagen voor het indienen van de kandidatenlijsten vervoegt nog een verrassende naam de Turnhoutse PVDA-lijst. Jan Michiels, oudstrijder voor een Turnhout op maat van mens en milieu, neemt als onafhankelijke de tweede lijstduwersplaats in.

Jan Michiels is de oprichter van Stad voor de Mens, en lag zo aan de basis van de groene beweging in Turnhout. Stad voor de Mens werd bekend voor de opvallende acties die ze op touw zette in de jaren ‘70 en ‘80. De acties, onder andere rond mobiliteit en groenbehoud, brachten vaak veel volk op de been en kregen telkens veel persaandacht. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1976 en 1982 behaalde Stad voor de Mens belangrijke verkiezingsoverwinningen en werden kandidaten verkozen voor de gemeenteraad.

Vandaag wil Michiels op 81 jarige leeftijd een laatste keer zijn politiek gewicht in de schaal werpen om een opkomende partij op links, de PVDA, een duwtje in de rug te geven. Volgens Jan Michiels is de PVDA de enige partij die de moeite heeft gedaan een uitgebreid en samenhangend stadsprogramma uit te schrijven. “Het programma durft de almacht van de projectontwikkelaars in vraag stellen en dat is nodig. De projectontwikkelaars zoals Heeren en Hillewaere zijn de grootste bedreiging voor onze groene gebieden. De politiek die telkens plooit voor de betonboeren is ook verantwoordelijk voor de chaos in onze ruimtelijke ordening vandaag”.

Wout Schafraet, lijsttrekker van de PVDA in Turnhout is zeer enthousiast over de versterking van zijn lijst. “Jan is zijn leven lang consequent blijven opkomen voor een leefbare en betaalbare stad. Een stad op maat van mens en milieu. Hij is nooit geplooid voor de lobbys en de achterkamers van het grote geld. Ik heb een eindeloos respect voor Jan en ik ben dan ook vereerd dat hij als onafhankelijke onze lijst wil versterken” vertelt Wout.

“Jan is altijd een rebel geweest. In de jaren ‘70 en ‘80 was hij een jonge hemelbestormer die tegen de schenen van de macht durfde stampen. Ook toen heeft hij de Turnhoutse politiek stevig wakker geschud. Die gedrevenheid ziet Jan vandaag terug in de jonge kandidatenploeg van de PVDA Turnhout” besluit Wout Schafraet.