Getuigenis van verpleegster Hilde

Hilde De Block, verpleegster in een Turnhouts woonzorgcentrum en actief PVDA-lid stuurde ons deze pakkende getuigenis. "Wij krijgen geen handen en geen geld. Niks. Mijn collega’s kunnen niet meer".

"Een schande is het. Het personeel van de woonzorgcentra valt uit de boot voor de premie van 985 euro. Ziekenhuizen krijgen dat en federaal maken ze het bekend. We vinden al geen verpleging die in een rusthuis wil werken. Dit is de genadeslag. Velen gaan nu over naar de ziekenhuizen. Onze ouderen gaan zo in een vergeethoek raken. Degenen die blijven raken zo gedemotiveerd. Wie wil nu nog in een rusthuis werken? Dit ongelijk behandelen kan toch niet meer?
Wij krijgen geen handen en geen geld. Niks. Mijn collega’s kunnen niet meer. Ze zijn allemaal overwerkt en momenteel in extreme omstandigheden met corona. Het lijkt hier wel een oorlogszone. Momenteel al 4 bewoners die we verliezen en elke dag wordt het erger en erger. En dan krijg je een minister met een smile die zegt "de verpleging gaat beloond worden". Maar nee, als je onder de Vlaamse regering valt niet. Dan rot je maar weg. Versta me niet verkeerd. Onze collega's van de ziekenhuizen verdienen dat. Die werken ook keihard. Maar waarom niet voor alle mensen in de zorg?
Ik werk voltijds en nu kan je zelfs geen vrije dag meer krijgen. We draaien nu dubbele shiften. Het is zo extreem, dit houden we niet. Net zelf genezen na coronabesmetting, en meteen daarna terug kapot werken. Dat is onze beloning. Ik ben razend en moe van al dit gedoe."

• Wil je zelf de handen uit de mouwen steken? Lees hier hoe je vrijwilligerswerk kan doen.