Turnhoutenaar betaalt tot 217% te veel voor een zwembeurt

Binnenkort, op 4 februari, opent Zwembad ’t Stadspark eindelijk terug de deuren. Maar de Turnhoutenaar zal diep in de buidel moeten tasten voor een zwembeurt. Dat lezen we in een exclusieve PVDA-studie die de zwemprijzen van Turnhout vergelijkt met die van de ons omringende steden.

Wat leert ons een objectieve analyse van de tarieven van Zwembad ’t Stadspark in vergelijking met de tarieven van de andere centrumsteden in onze provincie (Antwerpen en Mechelen) en van de andere grote steden in de Kempen (Geel, Mol en Herentals)? De tarieven in zwembad ’t Stadspark zijn over de ganse lijn duurder dan in de ons omringende steden. Eender welke leeftijd je hebt, eender welke abonnementsformule je neemt, altijd betaal je het meeste in Turnhout. Zo betaalt een volwassene gemiddeld 40 tot 50 procent meer per zwembeurt dan in de ons omringende steden.

Kindvriendelijke stad?

Vooral de hoge zwemprijzen voor kinderen en jongeren springen in het oog. Reeds vanaf de leeftijd van 16 jaar betaal je in Turnhout de volle pot van 4,50 euro per zwembeurt. In Geel betaalt een jongere van die leeftijd slechts 2,50 euro. In Mol zelfs maar 2,30 euro. Daarmee betaalt een Turnhoutse jongere gemiddeld 77% meer dan in de ons omringende steden.

Nog opvallender zijn de tarieven voor de allerkleinsten. Tot de leeftijd van 3 jaar kan je gratis zwemmen in Antwerpen, Geel en Mol. In Mechelen, Herentals en Turnhout ligt de leeftijdsgrens voor gratis zwemmen op 2 jaar. In Mechelen betaal je 2,50 euro om te gaan zwemmen met een 3-jarige. In Herentals 2,70 euro. In Turnhout betaal je meteen 3,30 euro. Daarmee betaalt een Turnhoutse peuter van 3 jaar gemiddeld maar liefst 217% meer dan in de ons omringende steden.

Ben, Sylvie, Warre en Seppe

Ben en Sylvie hebben twee kinderen: Warre (3 jaar) en Seppe (5 jaar). Ze hebben een dagje vrij en gaan zaterdagnamiddag zwemmen in ’t Stadspark. Het hele gezin betaalt samen 16,80 euro voor een namiddagje zwemplezier. Moesten ze in een van de ons omringende steden wonen zouden ze gemiddeld 10 euro uitgeven.

Greet en Peter

Greet (46) en Peter (48), een sportief koppel uit de Parkwijk, kunnen vanaf februari eindelijk terug wekelijks baantjes gaan trekken in Turnhout. De voorbije jaren moesten ze daarvoor uitwijken naar Geel of Beerse. Ze nemen een jaarabonnement. Samen moeten ze daarvoor 456 euro neertellen. Moesten ze in Beerse wonen en daar gaan zwemmen zouden ze samen slechts 334 euro moeten betalen.

Hoge prijzen voor de belastingbetaler

De hoge tarieven per zwembeurt zijn des te opmerkelijker als je rekening houdt met de hoge prijs die de Turnhoutse belastingbetaler moet ophoesten voor het contract met Optisport.

Het stadsbestuur koos ervoor om het zwembad niet in eigen handen te houden. Ze koos ervoor om de uitbating van het zwembad door te verkopen aan een privéfirma. Optisport kreeg een contract om het zwembad de komende 20 jaar uit te baten. Tot 2036 krijgt het bedrijf daarvoor elk jaar 1,1 miljoen euro van de stad Turnhout. Het gaat om geld uit de stadskas en dus onrechtstreeks om geld van de belastingbetaler.

Omgerekend komt de 1,1 miljoen neer op zo’n 60 euro per Turnhouts gezin, en dat elk jaar opnieuw, tot in 2036.

Winst maken als doel

Bij het afsluiten van het contract met Optisport gaf het stadsbestuur aan dat een privézwembad met glijbaan en wellness zone een meerwaarde biedt t.o.v. een klassiek zwembad. Maar iemand die gewoon baantjes komt zwemmen heeft daar niets aan. Ook de Turnhoutse scholen (samen de belangrijkste doelgroep van het stedelijk zwembad) waren geen vragende partij voor een zwembad met snufjes.

Het stadsbestuur gaf eerder al aan dat de toegangsprijzen van 2005 behouden zouden blijven, mits een indexering van 20%. Maar ook in 2005 lagen de zwemprijzen in Turnhout al ver boven het gemiddelde. Die kloof is er dus niet kleiner op geworden. Als je de 1,1 miljoen meerekent die de stad jaarlijks betaalt aan Optisport is het totaalplaatje er zelfs veel duurder op geworden.

De Turnhoutenaren moeten nu twee keer te veel betalen. Een eerste keer door het contract van de stad met Optisport (60 euro per gezin per jaar). Een tweede keer door de hoge tarieven voor een zwembeurt.

Een privéfirma heeft uiteraard als doelstelling winst maken. Daar is op zich niets mis mee. Het probleem ligt er echter in dat het stadsbestuur een opdracht doorverkoopt aan een privéfirma. Een opdracht die ze zelf goedkoper zou kunnen uitvoeren.