Stadsbestuur plooit onder druk en verlaagt vaste kost Diftar

Eén jaar na de invoering van Diftar verlaagt het stadsbestuur de vaste kost voor afvalophaling met 12 euro per jaar en voert ze enkele sociale correcties in. De verlaging van de vaste kost is een eerste overwinning van het Actiecomité Dieftar en van alle Turnhoutenaren die zich verzet hebben tegen het peperdure afvalophalingssysteem.

“Het eerste jaar Diftar liep voor het stadsbestuur niet bepaald over rozen” vertelt Wout Schafraet van de Partij van de Arbeid. “Eén jaar Diftar stond ook gelijk aan één jaar burgerprotest. Het Actiecomité Dieftar organiseerde verschillende acties en maar liefst 6800 Turnhoutenaren zetten hun handtekening voor de organisatie van een stedelijk referendum. Het stadsbestuur voelde ook een jaar lang de hete adem van de PVDA in haar nek. De PVDA heeft het dossier vastgepakt en niet meer losgelaten. Die druk van onderuit zorgt nu voor een verlaging van de vaste kost.”

De linkse PVDA vindt de prijsverlaging met 1 euro per maand echter totaal onvoldoende. “Ook met deze tariefverlaging blijft de afvalophaling in Turnhout peperduur. Het is een asociale taks die in de eerste plaats de mensen treft die het zo al moeilijk hebben” zegt Wout Schafraet. “De prijsverlaging is een eerste overwinning voor de protesterende Turnhoutenaren. Het zal de inwoners van onze stad extra motiveren hun strijd voor betaalbare huisvuilophaling verder te zetten” besluit Wout Schafraet.