Stad Turnhout wentelt besparingen af op stadspersoneel

Het stadsbestuur van Turnhout plant een grote besparingsoefening. Eén op tien personeelsleden moet verdwijnen of zal niet worden vervangen. Volgens PVDA zullen alle Turnhoutenaren de gevolgen voelen.

Het Turnhoutse stadsbestuur wil de komende drie jaar maar liefst tien procent van haar personeelsbestand schrappen. 60 van de 600 voltijds equivalenten zullen wegbespaard worden. Die besparing zal een grote impact hebben op al het stadspersoneel en op alle Turnhoutenaren.

“In een persbericht probeert het stadsbestuur gerust te stellen dat een deel zal kunnen worden opgevangen met natuurlijke afvloeingen”, vertelt Wout Schafraet, gemeenteraadslid voor de PVDA. “Maar dit stelt helemaal niemand gerust. Als mensen niet vervangen worden zal de werkdruk voor het personeel dat overblijft groter worden en zal de dienstverlening aan de burger slechter worden”.

PVDA had eerder al gewaarschuwd voor deze besparingsoefening. “Wij zagen dit al aankomen. Vlaanderen bespaart op twee jaar tijd maar liefst 11 miljoen euro op onze stad. Het Gemeentefonds en andere toelagen vanuit Vlaanderen worden niet of amper geïndexeerd. Dat terwijl we dit jaar met een inflatie van 11% zitten. Wij hebben in de gemeenteraad een motie voorgelegd voor een volledige indexatie van alle Vlaamse toelagen. Maar die motie werd door het stadsbestuur weggestemd. Burgemeester Van Miert bespaart blijkbaar liever op zijn stadspersoneel dan een sterk signaal te geven aan de regering Jamon en hem te zeggen dat hij niet akkoord gaat met de Vlaamse besparingen”, aldus Schafraet.

Volgens PVDA zullen deze besparingen ook gevoeld worden door de inwoners van de stad. “Het stadspersoneel herstelt onze wegen, ruimt sluikstort op en onderhoudt het groen. Stadsmedewerkers staan mee in voor de organisatie van evenementen en op Campus Blairon krijg je een nieuwe identiteitskaart of wordt je adreswijziging geregistreerd. Wil de stad het op al die terreinen met wat minder volk doen? Dat is onaanvaardbaar”.