Sociale oppositie van PVDA wordt beloond

In de recente peiling in opdracht van Het Nieuwsblad breekt de PVDA door met twee zetels in de Turnhoutse gemeenteraad. De sociale oppositie en de andere manier van aan politiek doen wordt duidelijk gesmaakt door een groeiende groep Turnhoutenaren.

Volgens de peiling bij meer dan driehonderd Turnhoutenaren zou de linkse PVDA doorbreken met 6,7 procent van de stemmen. Dat is meer dan een verdriedubbeling van het resultaat van de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2012. "Met dit resultaat zouden we meteen doorbreken met twee PVDA-zetels in de Turnhoutse gemeenteraad" reageert lijsttrekker Wout Schafraet tevreden. "Onze ambitie is altijd geweest om minstens één zetel te halen en met deze uitslag halen we er zelfs twee. Het toont aan dat onze sociale oppositie en onze andere manier van aan politiek doen van de afgelopen jaren door een groeiende groep Turnhoutenaren gesmaakt wordt".

Het Vlaams Belang wordt met 17,6% de de grootste partij, maar het gaat om niet meer dan het 'terugwinnen' van de stemmen die ze in 2012 aan de N-VA verloren. Meer zelfs: de extreem-rechtse partij wint minder zetels (+4) dan dat de N-VA er verliest (-5). Samen gaan de twee rechtse partijen er dus op achteruit.

Links daarentegen gaat erop vooruit. Dankzij de PVDA winnen de linkse partijen twee zetels. Groen, sp.a en PVDA gaan samen van acht naar tien gemeenteraadszetels. Dankzij de sociale en consequente oppositie van de afgelopen jaren wint de PVDA stemmen van rechts en van de machtspartijen terug. "Of het nu gaat om de strijd tegen de asociale afvaltaks Diftar van het Turnhouts stadsbestuur of om de betogingen tegen de pensioenafbraak van de rechtse regering... altijd staat de PVDA aan de kant van de werkende mensen en van de mensen die het moeilijk hebben. En telkens schuiven we positieve en sociale alternatieven naar voor. Dat wordt duidelijk geapprecieerd" besluit Wout Schafraet.

De goede peiling is een opsteker op twee weken voor de verkiezingen. Maar peilingen zijn slechts peilingen en die moeten we nu waarmaken op het terrein. We hebben nog twee weken iedereen nodig om man op man en vrouw op vrouw te overtuigen van een stem voor consequent links. Laat weten dat je ons wil helpen op turnhout.pvda.be/meedoen.