Rubberlaarzen en zwempakken tegen overstromingsgevaar

De Turnhoutse PVDA is geen voorstander van het plan ‘Schorvoort Morgen’ in zijn huidige vorm. Door de geplande verkaveling verdwijnt er een prachtig groengebied en zal het overstromingsgevaar in de buurt nog toenemen. Als ludiek protest bereidde de PVDA zich voor op toekomstige overstromingen.

De inwoners van de Turnhoutse wijk Schorvoort zelf zijn niet enthousiast over het verkavelingsproject ‘Schorvoort Morgen’ in zijn huidige vorm. Dat is niet verwonderlijk: door de bouwplannen zal de groene vinger die loopt tussen Corsendonck en de Aa-vallei doorbroken worden en zal het overstromingsgevaar in de buurt nog toenemen. Het zit de Schorvoortenaren ook hoog dat het stadsbestuur hen amper heeft betrokken bij de besluitvorming.

Daarom trok een ploeg van PVDA Turnhout zaterdagmiddag naar het brugje over de Aa om een heus verdeelcentrum op te richten. Als voorbereiding op toekomstige overstromingen organiseerden de actievoerders een bedeling van emmers en rubber laarzen… en van zwembroeken en zwembrillen voor in de zomermaanden.

De PVDA wil de groene longen rond onze stad beschermen tegen verkavelingen. Dat geldt zowel voor de bouwplannen in de Aa-vallei als voor de bouwplannen in groengebied ten noorden van het kanaal. Ontdek hier onze volledige visie voor een groene stad.