PVDA wil algemene mobilisatie voor de zorgsector

De coronacijfers stijgen razendsnel, ook in onze regio. Ondertussen staat bij het zorgpersoneel het water aan de lippen. De huisartsenpraktijken draaien overuren, de Kempense ziekenhuizen lopen helemaal vol en de woonzorgcentra bereiden zich voor op een zelfde drama als dit voorjaar. PVDA Turnhout vraagt dat de stad een actieve rol opneemt om de zorgsector bij te springen.

De noodkreet maandag was duidelijk. De Kempense ziekenhuizen verwachten dat we eind deze week al meer ziekenhuisopnames zullen hebben dan tijdens de eerste golf dit voorjaar. Vanuit de huisartsen klinkt al langer een duidelijke roep om hulp. En ook in verschillende Turnhoutse woonzorgcentra gaat het virus opnieuw rond.

De stad kan een oproep doen op mensen met een opleiding verpleegkunde of zorgkunde of op jongegepensioneerde artsen. Die mensen kunnen meteen helpen op het terrein. Ook studenten en stagiairs van zorgopleidingen kunnen extra ingeschakeld worden.

Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat alle niet zorggerelateerde taken uit handen van het zorgpersoneel worden genomen. Het kan daarbij gaan om administratieve en logistieke taken in de ziekenhuizen, de woonzorgcentra, het testcentrum op Campus Blairon, de eerste lijn, de contacttracing… Zo maken we onmiddellijk extra handen vrij aan het bed. Hier kan de stad bij helpen door een beroep te doen op vrijwilligers. Indien nodig kunnen we zelfs stadspersoneel vrijmaken door niet dringende opdrachten van stedelijke diensten tijdelijk on hold te zetten.

De VDAB werkte al een platform uit voor mensen die willen helpen in de zorgsector. Via de website vdab.be/helpindezorg kunnen werkzoekenden een tijdelijke job in de zorgsector opnemen. Vrijwilligers kunnen zich via het Rode Kruis aanmelden om te helpen in woonzorgcentra. Maar er is nog meer nodig. “De stad Turnhout pakte de voorbije periode de coronacrisis goed aan, tot tevredenheid van de meeste inwoners” vindt Wout Schafraet, gemeenteraadslid voor de PVDA in Turnhout. “Ook nu kan de stad een voortrekkersrol opnemen”.

“Heel wat mensen willen nu helpen aan het front, maar ze weten niet hoe. Veel mensen komen opnieuw in technische werkloosheid. Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die vrijwilligerswerk willen doen. De stad kan via al haar communicatiekanalen een actieve rol opnemen om mensen te mobiliseren. Ze kan alle professionele en vrijwillige hulp coördineren zodat de juiste man en vrouw op de juiste plaats terecht komt”.

PVDA Turnhout zal een vraag indienen voor de komende gemeenteraad van 9 november, maar hoopt dat het stadsbestuur daarvoor al met het voorstel aan de slag gaat.