PVDA Turnhout voert druk op voor bindend referendum tegen Diftar

De afgelopen maanden werden reeds duizenden handtekeningen van Turnhoutenaren opgehaald voor een referendum tegen het huidige systeem van elektronische huisvuilomhaling Diftar. Komende maandag plant Actiecomité Dieftar een mobilisatie aan de gemeenteraad om haar eis kracht bij te zetten.

De linkse PVDA voert de druk mee op en eist dat het stadsbestuur ingaat op de vraag van de Turnhoutenaar: “organiseer een referendum zodat we ons kunnen uitspreken over de huisvuilomhaling in onze stad”.

“Voor ons zijn er twee fundamentele problemen met Diftar” zegt Wout Schafraet van de PVDA Turnhout. “Ten eerste worden de kosten afgewenteld op de Turnhoutenaar, voor iets wat vroeger werd gezien als een sociale dienstverlening aan de bevolking. De gewone mensen moeten nog maar eens de rekening betalen. Ten tweede is er vanaf dag één een totaal gebrek aan inspraak. Zo’n 90% van de Turnhoutenaren zijn gekant tegen Diftar, maar toch gaat het stadsbestuur koppig verder op de ingeslagen weg. Dat is een democratie onwaardig”.

Op woensdag 14 oktober organiseert de PVDA een debatavond over het bindend referendum. Line De Witte, co-auteur van het boek “De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen” zal daar haar visie voorstellen en het debat aangaan met de Turnhoutenaar.

“Volgens het stadsbestuur is een referendum over Diftar onmogelijk. De stad kan het spel natuurlijk formeel spelen, maar het gaat tenslotte om een politieke keuze. Willen we de burgers betrekken bij het beleid of beslissen we alles over hun hoofd?” stelt Wout Schafraet scherp. “Met onze debatavond openen we de discussie over hoe democratie veel verder kan gaan dan één maal om de vier of zes jaar een bolletje kleuren en we verhogen ermee de druk op het stadsbestuur om een referendum te organiseren. Het is nog niet te laat om resoluut te kiezen voor inspraak”.