PVDA krijgt dan toch toelating voor 1 mei-actie in Turnhout

PVDA krijgt dan toch een toelating voor een fysieke en coronaveilige actie in Turnhout. Gisteren was Turnhouts N-VA-burgemeester Van Miert nog zeker van zijn stuk en zette hij de PVDA en andere actievoerders weg als onverantwoordelijken. Vandaag moet hij zijn fout toegeven.

"1 mei is historisch een dag van strijd. Dit jaar hebben we ook moeten strijden om onze 1 mei-actie gewoon te kunnen laten plaatsvinden" reageert Wout Schafraet. "Burgemeester Van Miert misbruikt al een half jaar de gezondheidscrisis om het democratisch recht op actievoeren op te schorten in zijn stad. De vakbonden, Natuurpunt en nu de PVDA krijgen al maanden te horen dat in Turnhout geen plaats is voor coronaveilige manifestaties. Met de PVDA besloten we die houding van de burgemeester aan te vechten en we krijgen nu gelijk".

De PVDA kreeg vrijdagmiddag een mail van stad Turnhout: "Van het kabinet van de gouverneur kregen wij het advies om het geplande evenement, zijnde een manifestatie op het Kasteelplein (Warandeplein) op 1 mei van PVDA niet te weigeren. U kunt uw manifestatie dus organiseren". Burgemeester Van Miert wordt dus teruggefloten door een hoger niveau. "Dat is goed nieuws, niet alleen voor onze 1 mei-actie, maar voor alle burgers en organisaties die van hun democratisch recht op actievoeren willen gebruik maken. Niemand hoeft de intimidaties van overheden die de gezondheidscrisis misbruiken om democratische rechten in te perken nu nog te pikken".

De hele heisa heeft ook de hypocrisie van N-VA blootgelegd. De partij pleit op alle niveaus voor versoepelingen, behalve als het op democratische rechten aankomt. "Sociale acties verbieden, en dan zeker een 1 mei-actie, behoort natuurlijk tot de natte droom van veel N-VA mandatarissen, maar die arrogantie wordt nu wel afgestraft", besluit Schafraet.

De PVDA zal op 1 mei volledig coronaveilig actie voeren op het Warandeplein in Turnhout. De actie zal doorgaan met toespraken van PVDA-boegbeelden en van syndicalisten. De strijdtraditie van 1 mei is door de hele polemiek nog eens extra in de verf gezet.