Prijsverhoging serviceflats Orion onaanvaardbaar

Zorggroep Orion en het stadsbestuur van Turnhout hebben beslist om de dagprijs voor de serviceflats te verhogen met 95 euro per maand. Daarnaast vragen ze de bewoners ook hun energievoorschot op te trekken met €45 per maand. De bewoners van de serviceflats betalen in één klap €140 per maand extra. Dit wordt onbetaalbaar.

Orion en het stadsbestuur van Turnhout hebben beslist om de dagprijs voor de serviceflats vanaf januari te verhogen met meer dan 12%. Aan de flatjes in de Albert Van Dyckstraat is niets veranderd, maar ze kosten de bewoners plots bijna 100 euro per maand meer. Daarnaast vraagt Orion om het energievoorschot op te trekken van 55 euro per maand naar 100 euro per maand. ‘Dit kunnen wij niet betalen’, reageren verschillende bewoners van de serviceflats.

“De crisis wordt naar onder doorgeduwd”, reageert Wout Schafraet, gemeenteraadslid voor de PVDA. “De stad en Orion zouden beter aan de alarmbel trekken rond de stijgende kosten in plaats van de hete aardappel gewoon door te schuiven naar de bewoners. Ze zouden beter naar boven kijken, naar het Vlaamse niveau. Al 13 jaar worden de zorgbudgetten niet geïndexeerd. Maar de bewoners moeten wél de volle pot indexering betalen, en dat op een moment van de grootste koopkrachtcrisis in een halve eeuw. Dat is onaanvaardbaar”.

Ook het stadsbestuur gaat niet vrijuit. Burgemeester Van Miert (N-VA) verdedigde de voorbije maanden actief het Vlaamse besparingsbeleid. “De regering Jambon bespaart op steden en gemeenten, ze bespaart op zorg, en elke gemeenteraad verdedigt burgemeester Van Miert die Vlaamse besparingsfetisj. In de plaats van op te komen voor de Turnhoutenaren duwt hij hen in de schulden”, zegt Wout Schafraet.

Het Turnhoutse stadsbestuur (N-VA, Vooruit, Groen, CD&V) moet dringend van koers veranderen. De koopkrachtcrisis is nog lang niet voorbij. Als het stadsbestuur het niet over een andere boeg gooit zal dit niet de laatste prijsverhoging zijn. “Willen Orion en het stadsbestuur volgend jaar opnieuw de dagprijs voor de serviceflats indexeren? En doen ze binnenkort hetzelfde voor de woonzorgcentra? Afgelopen zomer werd de dagprijs in Woonzorgcentrum De Wending al verhoogd naar 2070 euro per maand. Moeten ook die bewoners zich binnenkort opnieuw aan een prijsverhoging verwachten? De kloof met een gemiddeld pensioen wordt altijd maar groter. Na een leven lang werken hebben mensen recht op een betaalbare oude dag”.