Onthuld: stadsbestuur Turnhout hield opzettelijk informatie verborgen voor bevolking

De voorbije weken kregen heel wat Turnhoutenaren een brief in de bus met de vraag een voorafbetaling te doen voor hun afvalophaling. In sommige gevallen loopt het bedrag op tot €250.

"Het gaat niet om een factuur, maar om een voorafbetaling.” reageerde schepen voor milieu Hannes Anaf afgelopen woensdag. “Het is perfect mogelijk om dat bedrag in schijven te betalen. Je kan iedere maand één twaalfde betalen.”

Het is dus blijkbaar voor elke Turnhoutenaar mogelijk om in schijven van 1/12de te betalen. Het is precies die mogelijkheid die het stadsbestuur heeft proberen verborgen te houden voor de bevolking.

In het verslag van de commissie van donderdag 20 maart 2014 lezen we:

"Schepen Hannes Anaf deelt mee dat via onder meer het ocmw deze groep van mensen zullen ingelicht worden dat bijvoorbeeld maandelijks 1/12de wordt betaald. Het is niet de bedoeling deze mogelijkheid aan het grote publiek kenbaar te maken omdat de kostprijs van het systeem dan toeneemt."

“Wat in maart vorig jaar nog een uitzonderingsbeleid was, blijkt nu plots voor iedereen mogelijk. De mogelijkheid om in 12de te betalen werd opzettelijk verzwegen” reageert Wout Schafraet van de PVDA. “Het stadsbestuur voelt dat de onvrede rond de huisvuilophaling Diftar niet wegebt, maar in tegendeel nog toeneemt. Met de hete adem van het referendum in haar nek wringt het stadsbestuur zich nu in bochten om het Diftar-systeem toch verteerbaar te maken voor de bevolking.”

Ook met een gespreide betaling over 12 maanden blijft de PVDA gekant tegen het Diftar-systeem. “Het stadsbestuur probeert nu de beproefde methode van de kaasschaaf om haar dure huisvuilophaling verkocht te krijgen. Maar of je Diftar nu in schijfjes of in blokjes betaalt maakt eigenlijk niets uit. Diftar is en blijft diefstal.” Besluit Wout Schafraet.