De bodem van de Aa-vallei zit boordevol koolstof. Als de geplande verkaveling van de Aa-vallei doorgaat komt die koolstof vrij in de vorm van 16.000 ton CO2. Tot die schokkende vaststelling komt hydroloog en bodemdeskundige Dirk Van Look. Hij deed als onafhankelijk expert onderzoek naar de ondergrond van de Aa-vallei. Zijn bevindingen leggen een bom onder het dossier. 

Er is al jaren protest tegen de geplande verkaveling van de Aa-vallei. De buurtbewoners uit Schorvoort uitten eerder al hun bezorgdheid op vlak van mobiliteit, overstromingsgevaar en leefbaarheid voor de wijk. Ook Natuurpunt steunt het protest omdat Turnhout met de verkaveling van de Aa-vallei een belangrijke groene long, dicht bij het centrum van de stad, zou verliezen. 

Bovenop al die argumenten komt nu een totaal nieuw element uit het onderzoek van Van Look. Hij nam twee bodemstalen in de Aa-vallei: één in het weiland en één in het bos. Het bos bevat 8% organisch materiaal in de bovenste meter. Het weiland bevat 10% organisch materiaal in de bovenste meter. Dat is vier tot vijf keer meer dan wat bij de meeste bouwprojecten in de bodem zit. Dat organisch materiaal zijn resten van bomen en planten die in de natte bodem werden opgeslagen in de loop van honderden tot duizenden jaren. 

Als je dat organisch materiaal uitgraaft of als de bodem wordt drooggelegd komt de koolstof vrij in de vorm van CO2. Bij het ontgraven van deze gronden voor de aanleg van kelders en ondergrondse parkeergarages zal maar liefst 1800 ton CO2 per hectare vrijkomen. Voor het volledige bouwproject van 9 hectare in de Aa-vallei gaat het om zo’n 16.000 ton CO2. Van Look sprak in zijn presentatie van een equivalent van 133 miljoen autokilometers. 

Ter vergelijking: als alle 20.000 Turnhoutse gezinnen morgen de auto nemen, 3.200 kilometer naar de Noordkaap rijden, ver boven de Noordpoolcirkel, en vervolgens terug rijden tot op de Grote Markt van Turnhout, dan zullen ze samen minder CO2 uitstoten dan wat vrij komt bij het uitgraven van de Aa-vallei.

“Aan ons wordt gevraagd om wat minder de auto te nemen of om onze verwarming een graadje lager te zetten in de strijd tegen de klimaatopwarming. Maar ondertussen zou het stadsbestuur toelaten dat 16.000 ton CO2 in de lucht terecht komt voor een project waar niemand op zit te wachten?” reageert PVDA-gemeenteraadslid Wout Schafraet. “Wat mij betreft is dit een totaal nieuw element in de discussie. Het is een element dat de stad absoluut niet kan negeren. Als de stad dit project nog langer blijft verdedigen is dat niet minder dan schuldig verzuim”.

 

  • Lees ook het artikel in Het Nieuwsblad hier