Tijd voor een Louisa Poelsstraat

Op 8 mei herdenken we de 78ste verjaardag van de overwinning op nazi-Duitsland. Naar aanleiding van die verjaardag doet de PVDA een concrete oproep: noem een Turnhoutse straat naar een lokale heldin van het verzet. Het is tijd voor een Louisa Poelsstraat.

Op 8 mei 1945 capituleerde nazi-Duitsland na 5 jaar van oorlog, bezetting en fascistische gruwel. België en Turnhout werden eerder al bevrijd, in september 1944. Het verzet van gewone vrouwen en mannen had een doorslaggevende rol in het verzwakken van het bezettingsleger tijdens de oorlog en in de uiteindelijke bevrijding van onze stad.

“Wordt het geen tijd om een straat in Turnhout te vernoemen naar één van de heldinnen van het verzet?” vraagt Wout Schafraet zich af. De linkse PVDA neemt daarbij een voorbeeld aan de stad Gent, waar in 2019 in een nieuwe wijk maar liefst 10 straten genoemd werden naar Gentse verzetsstrijdsters.

“Door een verzetsheldin een straatnaam te geven herinneren we aan een donkere bladzijde uit onze geschiedenis maar herinneren we ook aan het moedig verzet in diezelfde periode. We waarschuwen daarmee ook voor de gevaren van racisme, sociale uitsluiting en het uithollen van democratische rechten vandaag. En we brengen in één klap ook meer vrouwen in het straatbeeld. Nog heel weinig Turnhoutse straten dragen de naam van een vrouw”, aldus nog Schafraet.

Een Turnhoutse verzetsstrijdster die volgens de PVDA zeker een straatnaam verdient is arbeidersdochter Louisa Poels. Ze werd in 1942 gearresteerd en gefolterd door de Duitse bezetter omdat ze actief was bij het Onafhankelijkheidsfront. Louisa Poels overleefde het concentratiekamp van Ravensbrück en op 10 mei 1945 kwam ze terug aan in een bevrijd Turnhout. Daar was juist een vredesmanifestatie bezig en de uitgemergelde Louisa Poels heeft zich vooraan in de stoet gezet om te tonen wat men haar had aangericht in het concentratiekamp. Voor het stadhuis werd de verzwakte Louisa Poels gefotografeerd. Een foto voor de archieven.

PVDA heeft op de gemeenteraad van april het voorstel gelanceerd. Louisa Poels werd alvast opgenomen in de lijst van mogelijke toekomstige straatnamen.