Stadsbestuur bespaart op personeel maar gooit met geld naar externe consultants

Terwijl het stadsbestuur bespaart op eigen personeel geeft het meer dan 1,3 miljoen euro uit aan externe consultancybedrijven. Dat blijkt uit het antwoord van de stad op een schriftelijke vraag van de PVDA. “Mensen met een hart voor de stad worden vervangen door managers uit de privé die geen band hebben met Turnhout en die de stad meer geld kosten”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Wout Schafraet.

Even terugspoelen: een jaar geleden maakte het stadsbestuur van Turnhout (N-VA, Vooruit, Groen, CD&V) bekend dat ze 10% wil besparen op haar stadspersoneel. Zo zouden 60 voltijds equivalenten (VTE’s) worden weg bespaard. Daarnaast werden het afgelopen jaar verschillende stedelijke managers buitengewerkt of verlieten ze de organisatie. De besparingsoefening en het verdwijnen van leden van het managementteam zorgden voor heel wat onrust bij het stadspersoneel.

Het managementteam van de stad werd bijna volledig vervangen door externe managers van consultancybureaus. Maar de inzet van consultancy gaat veel verder dan het oplossen van problemen in het managementteam. In allerlei diensten (gelijke kansen, sociale zaken, kinderopvang, personeel en organisatie…) steeg de kostprijs voor consultancy van 75.000 euro bij het begin van deze legislatuur naar 759.000 euro in 2023.“

IMG-20230926-WA0000

“Die externe consultants komen hier aanwaaien, gaan met de grove borstel door de organisatie en zeggen iedereen wat ze anders moeten doen. En dan verdwijnen ze weer naar een andere stad of gemeente. Dat gevoel leeft sterk bij het stadspersoneel en ik begrijp dat!”, reageert Schafraet. “Stadspersoneel met jarenlange expertise en met een hart voor onze stad wordt vervangen door externe managers uit de privé die niets met Turnhout te maken hebben”.

Volgens de linkse partij is dit bedrag voor consultancy slechts het topje van de ijsberg. “Heel wat dienstverlening aan de burger gebeurt ondertussen door privébedrijven. Denk aan het groenonderhoud: vroeger gebeurde dat door stadsmedewerkers. Vandaag gebeurt dat meer en meer door privéfirma's. Het kost de stad veel geld en meer en meer Turnhoutenaren zijn ontevreden over de dalende kwaliteit van het groenonderhoud. Die uitbesteding van stadsdiensten zit zelfs niet in deze cijfers inbegrepen. Het werkelijke bedrag ligt dus veel hoger”, aldus nog Wout Schafraet. “Binnen enkele jaren blijven we over met een stad die niets meer zelf kan en die voor alles dure externe bedrijven moet inhuren om haar taken naar de burger nog te kunnen doen”.

De vervanging van stadspersoneel door externe consultants vormt ook een democratisch probleem. Niemand kan precies zeggen wat ze doen of waarom hun advies zo veel moet kosten. Vaak wordt gedaan alsof hun adviezen neutraal zijn of onafhankelijk, maar in werkelijkheid is het systeem allesbehalve transparant.

De PVDA eist dat het stadsbestuur de besparingen op stadspersoneel intrekt. Dat is een kwestie van respect. Goed gekwalificeerd personeel met een band met onze stad is ook noodzakelijk om een goede dienstverlening te kunnen garanderen aan de Turnhoutenaren.

lees hier het artikel in GVA

Lees hier het artikel op HLN

Beluister hier het interview op radio TOS.