Skip to content

PVDA verzet zich tegen brutale besparingen in Kempens openbaar vervoer

PVDA verzet zich tegen brutale besparingen in Kempens openbaar vervoer

Tijdens een persactie in Mol heeft de linkse PVDA de plannen van De Lijn bekend gemaakt om één op vier Kempense bushaltes te schrappen. De brutale besparingsoperatie is een aanval op ons openbaar vervoer. 

In de Kempen zullen massaal bushaltes worden geschrapt. Dat blijkt uit de cijfers die de PVDA opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters. “In totaal gaat het om 502 bushaltes in heel de Kempen” vertelt Annemie Tibos, specialist openbaar vervoer voor PVDA Kempen en zelf actief pendelaar. “Geen enkele gemeente blijft gespaard. Landelijke gemeenten als Kasterlee (-36 haltes) Laakdal (-39) of Balen (-42) worden hard getroffen. Maar ook in de steden zal met de botte bijl gesnoeid worden, zoals in Turnhout (-30), Herentals (-31) of Geel (-39). We weten nog niet precies welke bushaltes overal zullen geschrapt worden. Maar als je één op vier bushaltes schrapt in de Kempen dan kan dat niet zonder mensen pijn te doen. Dit is een brutale besparingsoperatie”. 

De PVDA kant zich hevig tegen de besparingsplannen bij De Lijn. “Door de dienstverlening af te bouwen, tref je alle mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer om op hun werk te geraken, om naar familie te gaan of om een keer een terrasje te doen”, vervolgt Annemie Tibos. “Maar er is meer. Door het schrappen van bushaltes zullen ook de files verder toenemen. En de besparingen bij het openbaar vervoer zullen een negatieve impact hebben op het milieu. Het lijkt haast of de Vlaamse regering wil dat niemand nog gebruikmaakt van het openbaar vervoer.” 

Het ‘vervoer op maat’, waarbij de steden en gemeenten zélf een deel van het collectief vervoer kunnen uittekenen, is volgens de linkse partij totaal geen alternatief. “Het vervoer op maat, dat is geen bus maar een taxi of deelstep. Niet publiek maar privé. Dat is lang niet voor iedereen een alternatief”, aldus nog Annemie Tibos. “Bovendien is het budget dat daarvoor voorzien wordt totaal onvoldoende om de kaalslag in de dienstverlening van De Lijn te compenseren”.