PVDA start verkiezingscampagne met bevraging bij 1000 Turnhoutenaren

Huidig gemeenteraadslid Wout Schafraet zal de lijst trekken voor de PVDA bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. De linkse partij rekent op een forse vooruitgang. Zaterdag trapte de partij haar campagne op gang met een Grote Bevraging bij duizend Turnhoutenaren.

Je kon er niet naast kijken zaterdag 13 januari op de Grote Markt van Turnhout. In een grote gepimpte lijnbus konden Turnhoutenaren hun mening komen geven over wat anders kan en wat beter moet in Turnhout. “Wij doen wat veel andere partijen al lang niet meer doen: luisteren naar de mensen", vertelt lijsttrekker Wout Schafraet. “Bij elk groot bouwproject, bij elke mobiliteitsmaatregel in Turnhout worden dingen doorgeduwd zonder de mensen te betrekken. Elke keer belooft het stadsbestuur dat ze de volgende keer de burgers beter gaat betrekken, maar we zien daar niets van. Met de PVDA starten we onze campagne met een bevraging bij maar liefst 1000 Turnhoutenaren. Geen enkele partij doet ons dat na. Luisteren zit in het DNA van onze partij”.

Andere partijen in Turnhout zijn al volop postjes aan het verdelen. “Uit angst voor de kiezer zien we partijen samen hokken en plaatsjes verdelen”, vertelt Schafraet. “Eerst ging N-VA met OpenVLD. Nu gaan ze met CD&V. Wij beginnen onze campagne niet met wie-wel-met-wie en wie-niet-met-wie maar met inhoud. Waar moet het met onze stad naartoe? Gaan we in Turnhout echt werk maken van meer opvangplaatsen in de kinderopvang, van betaalbare ouderenzorg, betaalbaar wonen, meer ruimte om jong te zijn en een versterking van onze groene longen? Of gaan we verder met de besparingen op stadspersoneel en op dienstverlening aan de bevolking en gaan we verder met de uitverkoop van onze stad aan de projectontwikkelaars? Daar moeten de verkiezingen over gaan”.

Huidig gemeenteraadslid Wout Schafraet zal opnieuw de lijst trekken voor de PVDA. De partij heeft vertrouwen in eigen kracht en gaat voor een stevige vooruitgang. “De voorbije jaren stonden we altijd aan de kant van de gewone Turnhoutenaren. Of het nu ging om verzet tegen de betonboeren die de Aa-vallei wilden volbouwen of om het recht op een betaalbare woning of betaalbare ouderenzorg. En toen Turnhout opgeschrikt werd door een gasontploffing staken tientallen leden van PVDA de handen uit de mouwen om de slachtoffers te helpen. Onze consequente houding aan de kant van de mensen wordt echt op prijs gesteld. Vandaag zit ik nog als enige PVDA’er in de gemeenteraad, maar dat zal na de verkiezingen van oktober anders zijn”, besluit Wout Schafraet.

Welke andere geëngageerde Turnhoutenaren de partij naar voor schuift zal later dit voorjaar bekendgemaakt worden.

👉Lees hier het artikel in HLN

👉Kijk hier de reportage op RTV.

👉Lees hier het artikel in GVA.

Groeps foto Turnhout
De grote bevraging Turnhout