PVDA groeit in peiling van Gazet van Antwerpen: onze sociale oppositie wordt beloond.

In een recente peiling van Gazet van Antwerpen en het Nieuwsblad groeit de PVDA in Turnhout door naar meer dan 8% van de stemmen. In 2018 kwam de PVDA nog als kleinste partij de gemeenteraad binnen. Nu steken we traditionele partijen als OpenVLD en CD&V voorbij en zitten we de N-VA op de hielen.

De peiling toont aan dat de Turnhoutenaren de sociale oppositie van de PVDA op prijs stellen. “Of het nu gaat over onze strijd voor betaalbaar wonen en betaalbare ouderenzorg, onze oppositie tegen de besparingen op stadspersoneel en op dienstverlening aan de bevolking, of onze strijd voor het redden van de Aa-vallei, een grote verkaveling die we effectief hebben kunnen tegenhouden... De PVDA maakt het verschil”, reageert Turnhouts gemeenteraadslid Wout Schafraet.

“Ook onze andere manier van aan politiek doen wordt op prijs gesteld: in de wijken, met de mensen en ver weg van de achterkamerpolitiek. We voeren samen met buurtbewoners actie en zorgen dat hun stem gehoord wordt in de gemeenteraad”.

De N-VA-besparingscoalitie wordt afgestraft

Uit de peiling blijkt dat de N-VA besparingscoalitie zwaar wordt afgestraft. Als het vandaag verkiezingen zouden zijn zou de N-VA nog slechts 3 zetels overhouden. Dat zijn er 5 minder dan bij de verkiezingen van 2018. Ook CD&V en Groen verliezen zetels.

“De meerderheid heeft geen meerderheid meer”, reageert Wout Schafraet. “Deze coalitie heeft geen antwoord op de sociale noden van de Turnhoutenaren. Dat is ook wat we horen in de wijken. De mensen liggen wakker van een betaalbare woning, van betaalbare ouderenzorg, van het behoud van groene ruimte, van een plaats in de kinderopvang. Maar wat doet dit stadsbestuur? Het bespaart op stadspersoneel en privatiseert de publieke dienstverlening. Die asociale politiek heeft compleet gefaald: kijk naar de exploderende rusthuisfactuur, kijk naar onze vuile straten, kijk naar de tekorten in de kinderopvang, kijk naar ons zwembad dat het duurste is van de ons omliggende gemeenten…”

Een sociaal antwoord op de terechte onvrede

De onvrede in Turnhout tegenover dit stadsbestuur is groot en steeds meer Turnhoutenaren zoeken alternatieven. Voor steeds meer mensen is de PVDA een sociaal alternatief. Maar een groot deel van de onvrede gaat vandaag ook naar extreem-rechts.

“Het Vlaams Belang heeft echter geen enkel antwoord op de sociale noden van de Turnhoutenaren”, aldus Wout Schafraet. “In de raad horen we ze nooit voor meer betaalbare woningen. Ze hebben de uitverkoop van de Aa-vallei aan de betonboeren van Matexi mee goedgekeurd, terwijl wij die verkaveling samen met de buurtbewoners hebben tegengehouden. En als de meerderheid de rusthuisfactuur verhoogt dan stemt het Vlaams Belang gewoon mee met die prijsverhoging. Enkel een sterke PVDA is een geloofwaardig sociaal alternatief voor de bezorgdheden van de Turnhoutenaren”.

Sluit je aan bij de rebellen met een groot hart.

Onze rebelse, sociale stem is meer dan ooit nodig. Samen zorgen we voor echte veranderingen.

Word hier lid👇