40 liter solidaire soep voor Verviers

Dit weekend haalden PVDA-leden hun beste kookkunsten boven en toverden ons partijhuis Local Social om tot een echte soepkeuken. Maanden na die verschrikkelijke overstromingen kunnen veel gezinnen rond de Vesder nog steeds niet zelf koken, daarom organiseren de SolidariTeams van de PVDA al weken een soepbedeling in de wijken, bij de mensen thuis. De mensen voelen zich volledig in de steek gelaten. Maar als de overheid tekortschiet, dan organiseert de werkende klasse zelf de onderlinge solidariteit.

Van solidaire Binken kregen we kilo's vers geoogste groentjes waarmee we in de voormiddag meer dan 40 liter soep maakten met onze enthousiaste kookploeg. Daarna vertrokken we naar Verviers met nog 20 broden extra om uit te delen in de wijken, bij de mensen thuis.
De verhalen die we ter plaatse hoorden raakten ons diep. We spraken met mensen uit een sociale woonwijk, vlak naast de rivier, die alles kwijt zijn. Een oude vrouw die al maanden op de tweede verdieping moet wonen, zonder gas of verwarming. Een jonge vader die al maanden niets dan miserie kent met verzekeraars. Mensen die proberen de draad terug op te pakken, maar met hun neus tegen de muur staan omdat de verbouwingen vast lopen. Zeker nu de prijzen voor energie en grondstoffen compleet door het dak gaan. Hun huizen drogen of noodgedwongen elektrisch verwarmen wordt voor velen onbetaalbaar.
Na al die maanden is de ravage nog steeds overal zichtbaar, overal voelbaar. Maar na al die maanden leeft de solidariteit van de werkende klasse nog steeds. Zo spraken we ook met andere vrijwilligers uit het hele land, die zelf met soep kwamen of kwamen helpen om huizen bewoonbaar te maken. Samen staan we sterker.