Woonstad

Een stad is een plaats waar mensen wonen en samenwonen. Wonen zou een basispijler van een stedelijk beleid moeten zijn. Maar dat is niet zo. Vandaag hebben steeds meer Turnhoutenaren het moeilijk een betaalbare woning te vinden. Het stadsbestuur rolt de rode loper uit voor projectontwikkelaars. Wij willen dat de stad radicaal van koers verandert en het heft in eigen handen neemt. Met een ambitieus plan voor betaalbaar wonen. Met voldoende woningen van goede kwaliteit. Met een Turnhoutse woonnorm bij alle grote nieuwbouwprojecten.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Een kwaliteitsvolle en betaalbare huurmarkt

• We dringen aan bij de Vlaamse overheid om de huurprijzen te plafonneren aan de hand van objectieve criteria, zoals de kwaliteit van de woning, de oppervlakte en het aantal kamers.
  • Zolang een Vlaams kader uitblijft, willen we gebruik maken van de gemeentelijke autonomie om in Turnhout een bindend huurprijzenraster uit te werken.
  • We leggen een conformiteitsattest op voor elke huurwoning. Er komen extra woontoezichters om het aantal controles gevoelig op te drijven.
  • De stad beheert zelf een website met alle woningen die te huur zijn. Met kwaliteitslabel en met vermelding van de huurprijs.
  • Woningen die niet voldoen, registreren we als ongeschikt of onbewoonbaar. De heffingen op ongeschikte of onbewoonbare woningen worden verhoogd en ook echt geïnd.
  • We begeleiden huurders van ongeschikte of onbewoonbare panden om een nieuwe woning te vinden. Het huurcontract kan enkel worden opgezegd als er een alternatieve woning is voor de huurder.
  • We helpen verhuurders die niet de nodige middelen of expertise hebben om hun woning in orde te brengen volgens de normen van de Vlaamse Wooncode.

Twee. Een actieve stedelijke vastgoedpolitiek

• We verbieden de verdere verkoop van stadsgronden en stadsgebouwen.
  • Concessies aan projectontwikkelaars worden alleen vergund via erfpacht.
  • Bij projecten waarin de stad partner is, leggen we strenge eisen op aan de ontwikkelaar op vlak van betaalbare woningen.
  • We gaan voor minimum een derde sociale woningen en minimum een derde betaalbare woningen bij alle nieuwbouwprojecten.
  • Op termijn richten we een Turnhoutse Wooncoöperatie op die zelf instaat voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen.
  • Bij nieuwbouwprojecten van de Turnhoutse Wooncoöperatie inspireren we ons op het Weense SMART-mode

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting

• Met de sociale huisvestingsmaatschappijen zorgen we ervoor dat elke wijk minimaal 9 procent sociale huurwoningen heeft.
  • Bij nieuwbouwprojecten leggen we een minimum van een derde sociale huurwoningen op.
  • We beperken de structurele leegstand in de sociale huisvesting door een gefaseerde planning van de renovaties en door voldoende financiering.
  • We stemmen het sociaal huuraanbod inzake typologie beter af op de vraag.
  • We bevriezen de huurprijzen van sociale woningen en plafonneren de gemeenschappelijke kosten (de huurlasten) op maximaal 10 procent van de huurprijs.
  • We versterken de woonzekerheid van de sociale huurders.

Vier. Nultolerantie voor leegstand

• We bestrijden commerciële leegstand en woningleegstand met permanente controles.
  • We verhogen het bedrag van de leegstandsheffing en verminderen het aantal vrijstellingen.
  • Wooneenheden die langer dan drie jaar leeg staan, geven we in handen van de sociale huisvestingsmaatschappij of van de stedelijke wooncoöperatie.
  • We brengen het leegstandsregister up-to-date en we verhogen het aantal stedelijke medewerkers.