Veilige stad

Veilig wonen, kunnen buitenspelen, naar de winkel kunnen gaan en een praatje kunnen slaan met de buren: dat is een basisrecht zoals het recht op onderwijs of werk. Veiligheid is geen rechts thema. Integendeel, het recht op fysieke integriteit is een recht dat vooropstaat bij consequent links. Criminaliteit en geweld zijn vaak het werk van bendes en internationale netwerken die monsterwinsten nastreven via wapenhandel, gewapende overvallen, drugshandel… Tegenover de georganiseerde misdaad is zerotolerantie nodig. Geweld moet effectief bestraft worden. Tegelijk is een beter preventiebeleid nodig dat inzet op sociale rechtvaardigheid, sterke buurten en wijkagenten.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Laagdrempelige wijkkantoren en meer wijkagenten

• We gaan voor laagdrempelige politiekantoren in elke wijk.
  • We herwaarderen de rol van de wijkagent en investeren in Wijkondersteuningsteams.
  • We organiseren inspraak op wijkniveau, voor inwoners en verenigingen, om de prioriteiten op vlak van preventie en veiligheid in de wijk te bepalen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. De misdaad effectief laten bestraffen

• Nultolerantie voor de georganiseerde misdaad. We geven prioriteit aan het bestrijden van rondtrekkende dievenbendes, drugshandel en aan de grote oplichterij en fraude.
  • We laten fysiek geweld en criminaliteit ook effectief bestraffen.

Drie. Beter voorkomen dan genezen

• We verbeteren de leefbaarheid in wijken, we zorgen voor meer hulp, preventie en sociale controle door buurtwerkers, straathoekwerkers, jeugdanimatoren en gemeenschapswachten.
  • We zorgen voor een directe communicatielijn tussen brugfiguren in de wijk en de wijkagent.
  • We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij echte problemen schakelen we justitie in.
  • We investeren in sensibilisering en preventie rond gebruik van drugs en alcohol.

Vier. Het slachtoffer staat centraal

• We waarderen het werk van de dienst slachtofferhulp en laten de dienst verder uitbouwen.
  • We besteden bijzondere aandacht aan familiaal en seksueel geweld.
  • Bij kleine buurtcriminaliteit gaan we vooral voor herstelgerichte straffen, zodat daders beseffen wat ze hebben aangericht bij slachtoffers.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Investeren in sociale rechtvaardigheid en zekerheid

• We ijveren voor de herfinanciering van het onderwijs, het recht op werk en de versterking van de sociale zekerheid als basis voor sociale gerechtigheid.
  • We bouwen aan een brede collectieve sociale rechtvaardigheid en zekerheid als basis voor een veilige samenleving.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Respect voor democratische en sociale rechten

• We verkiezen wijkgerichte politie, dicht bij de mensen, boven het peperdure camerasysteem en de centraal gestuurde controlekamerpolitie.
  • Bodycams van de politie laten we verplicht filmen bij politie-interventies. De beelden zijn vrij toegankelijk voor de mensen die bij de interventie betrokken zijn.