Mondiale stad

Turnhout is een centrumstad met een blik op de wereld. In een stad als de onze, waar mensen uit de hele wereld samenwonen, zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit belangrijk. Ze dragen bij tot een open en solidaire samenleving. Wij vinden dat het stadsbestuur moet blijven inzetten op ontwikkelingssamenwerking. Turnhoutse organisaties die actief zijn rond internationale solidariteit verdienen meer steun. Wij zien Turnhout als een mondiale stad die inzet op een actief lokaal vredesbeleid. Een stad die geen relaties onderhoudt met apartheidsregimes en het internationaal recht hoog in haar vaandel draagt. Een stad waar solidaire burgers elkaar vinden in de talrijke verenigingen voor internationale solidariteit.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Turnhout, solidair met de wereld

• We behouden de ontwikkelingssamenwerking van de stad met landen uit het zuiden en breiden die uit naar landen waarvan veel mensen in Turnhout wonen.
  • We steunen organisaties die werken rond internationale solidariteit en die de Turnhoutenaren sensibiliseren en organiseren rond Noord-Zuidthema’s.
  • We bouwen Turnhout verder uit als FairTradeGemeente, met een duurzaam aankoopbeleid en bewustmakingscampagnes.
  • We investeren jaarlijks minimum 0,7 procent van de stadsbegroting in ontwikkelingssamenwerking, voor solidariteit tussen Noord en Zuid.
  • We staan erop dat het stadsbestuur een ethisch financieel beleid voert met zorg voor duurzame ontwikkeling en mensenrechten.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Turnhout, stad voor de vrede

• We steunen een actieve vredespolitiek. Zo werken we niet samen met Israëlische bedrijven die de bezetting van Palestina steunen.
  • We nemen een voortrekkersrol op in de strijd tegen uitbuiting en onderdrukking.

Meer achtergrondinformatie