Mobiele stad

Het verkeer uit de knoop halen op zo’n manier dat iedereen meekan: dat is de uitdaging voor mobiliteit in Turnhout. Een goed functionerend openbaar vervoer moet de ruggengraat van een duurzame mobiliteit worden. We maken onze stad veilig en aangenaam voor fietsers en voetgangers. Een slimme ruimtelijke ordening zorgt ervoor dat veel verplaatsingen gewoon niet meer hoeven. Op die manier trekken we het verkeer weer vlot, maken we onze wijken weer leefbaar en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Voorrang aan stappers en trappers

• We werken een fietsnet uit voor heel de stad, zodat er een veilige verbinding ontstaat van iedere buitenwijk en buurgemeente tot op de Grote Markt.
  • We scheiden fietsverkeer en doorgaand autoverkeer. Ofwel door de aanleg van afgescheiden fietspaden, ofwel door de inrichting van fietsstraten die enkel bereikbaar zijn voor plaatselijk autoverkeer.
  • We pakken de onveilige situaties op de de Merodelei en de Warandestraat aan.
  • We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan dat de gevaarlijke kruispunten aan de ring en aan de grote steenwegen onmiddellijk veilig gemaakt worden.
  • De fietsverbinding tussen de Rubensstraat en de Steenweg op Tielen maken we conflictvrij door de aanleg van het Stedelijk Plateau, de overkapping van de zuidelijke ring.
  • We voorzien veilige en comfortabele fietspaden naar en in de industriezones.
  • We zetten in op de verbetering en het onderhoud van onze voetpaden.
  • We verminderen het aantal kasseistroken en we leggen geen nieuwe straten met kasseien aan.
  • We maken werk van overdekte parkeerplaatsen voor fietsen in elke wijk.
  • We bouwen een stedelijk fietsdeelsysteem (Velo) uit.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een goed draaiend openbaar vervoer als ruggengraat

• We draaien de besparingen op het openbaar vervoer terug. We dringen bij de hogere overheden aan op investeringen bij De Lijn.
  • We dringen aan op een buslijn naar elke wijk en naar elke industriezone. We willen opnieuw een bus naar Zevendonk en naar de industriezone Veedijk.
  • We breiden het aanbod op de lijnen uit naar de vroege en late uurtjes.
  • We maken het openbaar vervoer in Turnhout kosteloos zodat veel meer mensen overstappen van de auto naar de bus.
  • We dringen erop aan dat alle voertuigen van De Lijn toegankelijk zijn voor wie een kinderwagen bij zich heeft of voor mensen met een beperking.
  • We dringen erop aan bij De Lijn om vervuilende bussen te vervangen door bussen op elektriciteit of waterstof.
  • We dringen aan bij de NMBS voor dringende investeringen in een verdubbeling van de spoorlijn tussen Herentals en Turnhout en op investeringen in modern rollend materiaal

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een parkeerbeleid in eigen handen

• We nemen het parkeerbeleid opnieuw in eigen handen. Niet de winstlogica van parkeermultinational Indigo regeert, maar een efficiënt en betaalbaar parkeerbeleid.
  • We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ’s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
  • De grote parkeergarages, die nu vaak leeg staan, maken we gratis voor buurtbewoners.
  • We zetten in op gratis randparkings ter hoogte van en buiten de ring.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Een omslag naar een duurzamer autoverkeer

• De vlotste en duurzaamste verplaatsing is er een die je niet hoeft te maken. Daarom zorgen we ervoor dat je in elke wijk kan wonen, leren, ontspannen, winkelen en werken.
  • We zorgen ervoor dat autogebruikers via “lussen” vlot de ring kunnen bereiken zonder de hele stad te moeten doorkruisen.
  • We scheiden lokaal en doorgaand autoverkeer in het centrum.
  • We halen het doorgaand verkeer uit het noorden door een knip met slimme nummerplaatherkenning aan te brengen in de Heizijde.
  • Van de N119 naar Baarle-Hertog maken we een trage wegverbinding.
  • We bouwen een stedelijk autodeelsysteem (Otto) uit met elektrische wagens.
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonzones wordt eerst voorzien in openbaar vervoer en fietspaden nog voor de werkzaamheden starten.