Stad van de jeugd

Jongeren hebben recht op de stad. Een stad waar jongeren ruimte hebben om jong te zijn. Met sportpleintjes en skateparken. Met plaats om rond te hangen in plaats van overal weggejaagd te worden. Een stad met een divers en laagdrempelig vrijetijdsaanbod. Een jonge stad is ook een stad waar élke jongere zich thuis voelt: zonder racisme, seksisme of discriminatie.Jonge Binken zijn de experts bij uitstek over de plek waar ze wonen, leren en zich amuseren. Daarom kunnen we, door hen aan het woord te laten, een schat aan voorstellen en engagement aanboren.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Een plaats om jong te zijn

• De openbare ruimte richten we zo in dat jongeren er zich thuis voelen, met sportveldjes, zitbanken, groen, sanitair en drinkwaterfonteintjes.
  • We voorzien voor alle jongeren een chill-zone op maximaal 400 meter van huis. Jongeren hebben het recht om samen rond te hangen en elkaar te ontmoeten op straten en op pleintjes, in plaats van overal te worden weggejaagd.
  • We voorzien gratis WIFI op alle drukbezochte plaatsen in de stad.
  • We voorzien in elke wijk een sterke permanente werking van het professioneel jeugdwerk.
  • We organiseren en ondersteunen jaarlijks gezamenlijke evenementen om de ontmoeting, uitwisseling en samenwerking tussen jongeren in de verschillende vormen van jeugdwerk te stimuleren

Twee. Een actief uitgaansleven

• We organiseren meer fuiven door en voor jongeren en jongvolwassenen. We voorzien een startpakket voor organisatoren van fuiven en evenementen.
  • We helpen jongeren bij het vinden van betaalbare zalen voor feesten en activiteiten.
  • We zorgen voor een evenementenloket zonder drempels.
  • We geven elke jongere tussen 15 en 24 jaar een Jongeren Cultuurpas, voor concerten, voorstellingen, musea enz.
  • We leggen maximumprijzen op voor filmtickets in grote commerciële cinema’s.
  • We bekijken met de Warande om het aanbod nog meer af te stemmen op jongeren in al hun diversiteit.

Drie. Jongeren betrekken

• We werken met Pleinpatrons in heel de stad. Pleinpatrons zijn animatoren op buurtpleinen en in wijken.
  • We bieden verschillende mogelijkheden aan om jongeren hun mening te laten geven. Bijvoorbeeld via enquêtes aan de schoolpoort, aan de jeugdbeweging, aan fuifzalen, op pleintjes…
  • Bij de heraanleg van straten en pleinen betrekken we jongeren, ook buiten de klassieke inspraakkanalen.
  • We geven de jeugdraad initiatiefrecht in de gemeenteraad zodat jongeren punten op de agenda kunnen zetten.
  • Jeugdbewegingen zoeken vrijwilligers en omkaderen hen. Het is ook aan de stad om de jeugdbewegingen daarbij te steunen.
  • Voor iedereen die betrokken is bij het jeugdwerk voorzien we regelmatig bijscholing, vorming en omkadering.