Inleiding

Beeld je een stad in waar armoede geen kans heeft. Een stad waar je je geen zorgen hoeft te maken over de rusthuisfactuur van je dementerende moeder. Beeld je een stad in waar je kinderen veilig naar school kunnen fietsen. Een stad waar stipt en regelmatig openbaar vervoer een echt alternatief wordt voor de auto. Beeld je een stad in die niet verstikt maar die ademt, met een garantie op groen, ook voor de volgende generaties. Beeld je een stad in waarin elke Turnhoutenaar meetelt. Ongeacht de dikte van hun portefeuille en ongeacht hun huidskleur of achtergrond. Beeld je een stad in waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Geen gerommel in de marge

Als we de uitdagingen van vandaag en morgen echt willen aanpakken, dan hebben we meer nodig dan een goedbedoelde maatregel hier of daar. Dan moeten we geen komma’s veranderen, maar moeten we de stad veranderen. Geen gerommel in de marge, maar een stedelijke revolutie. Wij zijn niet bezig met de postjes en de macht verdelen. Wij zijn niet bezig over wie met wie, en wie niet met wie. Wij zijn bezig met onze stadsvisie. Om dit stadsprogramma te maken, hebben wij de Grote Bevraging georganiseerd bij meer dan 1200 inwoners, in de grootste stadsdialoog uit de geschiedenis van Turnhout. Wij toetsen ons programma, we betrekken de mensen: dat is ons DNA. Er is geen enkele partij die dat doet zoals wij.

Stad op mensenmaat of stad op centenmaat?

Onze stad staat in de uitverkoop. Stadsgronden met veel potentieel belanden op de braderie van de vrije markt. De groene longen in en rond de stad worden volgebouwd voor snel geldgewin. Projectontwikkelaars hebben meer te zeggen over hoe onze stad er moet uitzien dan onze schepen van ruimtelijke ordening.

Ook onze stedelijke diensten gaan op de schop. Ons zwembad werd uitverkocht aan een Nederlands privébedrijf. Daardoor betaalt de Turnhoutenaar nu de duurste zwemtarieven in onze streek. Het OCMW-woonzorgcentrum en het OCMW-ziekenhuis werden verzelfstandigd. Je betaalt ondertussen meer in woonzorgcentrum De Wending dan in sommige privérusthuizen. De stadsdiensten worden stap voor stap omgedoopt tot bedrijfseenheden, met consultants uit de privé aan het roer. Zo sluipt de private logica binnen in de publieke dienstverlening. Er moeten nu ‘commerciële targets’ worden gehaald. Onze diensten moeten ‘concurrentieel zijn met de privésector’. Patiënten worden klanten. Dienstverlening, zorg en mensenwerk worden voor het stadspersoneel opeens een ‘product’.

De stad geeft de sleutels van haar eigen beleid uit handen aan private ondernemingen, aan ‘autonome bedrijven’, aan projectontwikkelaars en betonboeren. Deze bedrijfslogica vertrekt niet van een stad op mensenmaat, maar van een stad op centenmaat. De sociale visie op de stad, de stad op mensenmaat, wil diensten toegankelijk maken voor iedereen. De stad op mensenmaat wil de sociaal zwaksten beschermen. De stad op mensenmaat investeert in onderwijs en zorg, in veilige fietspaden en in betaalbaar wonen. De stad op mensenmaat is een klimaat neutrale stad, met propere lucht en met groen in elke wijk. De stad op mensenmaat breekt met de neoliberale logica van besparingen en commercie.

Wij willen integrale wijken

Het recht op gezondheidszorg, mobiliteit, onderwijs, wonen, werk, cultuur, inspraak en publieke ruimte, samen is dat het integrale ‘recht op de stad’. Wij willen het sociaal weefsel versterken. Wij verdedigen de stadsvernieuwing en -herwaardering vanuit een publieke logica. Als we wijken herwaarderen, dan zorgen we dat iedereen meekan.

Bepaalde wijken in onze stad worden in de steek gelaten. In Zevendonk verdween de wekelijkse markt, sloot het bankkantoor, verdween de dokterspraktijk en werd de buslijn afgeschaft. In sociale woonwijk Den Brand werd de buslijn afgebouwd en gebeurt er amper nog groenonderhoud door de stad. In de Parkwijk staan meer woningen leeg dan dat er bewoond worden.

In andere stadsdelen wordt wél geïnvesteerd maar die investeringen staan niet in functie van de mensen die er wonen. Men poot kantoorruimtes, winkelcentra, appartementen en lofts neer, zonder inspraak van buurtbewoners.

Wij willen de stad vernieuwen maar dan met een sociale visie op de stad. Wij willen integrale wijken. Een integrale wijk is een wijk waar wonen, gezondheidszorg en onderwijs toegankelijk, betaalbaar en degelijk zijn. Een integrale wijk is een wijk met publieke groene ruimte. Een integrale wijk is een wijk met voldoende publieke voorzieningen dicht bij de mensen. Publieke voorzieningen worden bereikbaar op wandel- en fietsafstand. Zo wordt de auto vanzelf overbodig.

Een integrale wijk betekent voor ons onder meer een wijk:

• met een goede school en kinderopvang
  • met betaalbare woningen voor de brede bevolking (via een mix van huurwoningen, koopwoningen en goede sociale woningen)
  • met dokter, tandarts en apotheker
  • met een postkantoor met internettoegang, een bankkantoor en een bancontact
  • met voldoende groene ruimte, speelgelegenheid en sportinfrastructuur
  • met een laagdrempelig wijkhuis waar iedereen terechtkan voor hulp volgens het principe ‘koffie en papieren’
  • met respect en diversiteit
  • met een regelmatige en betaalbare afvalophaling aan huis
  • met degelijk en regelmatig openbaar vervoer, een veilig fietsnet, een publiek fietsdeelsysteem (Velo) en een publiek autodeelsysteem (Otto)
  • met wijkagenten die in de wijk zelf wonen en de mensen kennen
  • met wijkinfrastructuur: ontmoetingscentra en jeugdhuizen en een bibliotheekpunt
  • met middenstand: kapper, bakker, kruidenier…

De Grote Bevraging: unieke stadsdialoog met meer dan duizend Turnhoutenaren

In september 2023 startte de PVDA met de grootste politieke bevraging uit de geschiedenis van Turnhout. Vijf maanden lang trokken tientallen vrijwilligers van de linkse partij door het herfst- en winterweer de straat op om een veertigtal programmapunten voor te leggen aan meer dan duizend mensen. De resultaten van deze Grote Bevraging geven een unieke blik op hoe de Binken naar hun stad kijken.

Maar liefst 1.239 Turnhoutenaren namen de tijd om hun gedacht te geven over wat anders kan en wat beter moet in onze stad. Zes jaar geleden nam de PVDA ook al een Grote Bevraging af in Turnhout. Toen vulden 1.031 Turnhoutenaren de vragenlijst in. Nu waren dat er nog eens 200 meer. Met de PVDA doen wij iets wat andere partijen al lang niet meer doen: luisteren naar de mensen.

Met De Grote Bevraging legde de PVDA de Turnhoutenaren een uitgebreide vragenlijst voor. De deelnemers werd gevraagd om de belangrijkste stedelijke thema’s aan te geven om de beste concrete voorstellen aan te duiden. Heel wat respondenten deden ook zelf nieuwe voorstellen.

Armoede is de grote topprioriteit

We vroegen de mensen om een top drie van belangrijkste thema’s te kiezen uit zes opties. Daarbij duidde bijna de helft van alle respondenten (48%) de strijd tegen armoede als eerste prioriteit aan. Sterker nog: maar liefst 8 op de 10 Turnhoutenaren zetten de strijd tegen armoede ergens in hun top drie van prioriteiten.

Hoewel er uitschieters zijn bij werklozen, invaliden en gepensioneerden, staat armoedebestrijding ook bij werkende mensen en hooggeschoolden afgetekend op de eerste plaats. Dat de armoede in Turnhout de afgelopen jaren sterk is toegenomen was natuurlijk al langer geweten. Maar nu weten we ook dat de empathie bij de Turnhoutenaren groot is, ook bij diegenen die zelf niet rechtstreeks met armoede te maken hebben. Iedereen wil dat het komende stadsbestuur prioritair inzet op armoedebestrijding.

Jongeren aan het woord

De Grote Bevraging van de PVDA werd ook ingevuld door 200 Turnhoutse jongeren (-30 jaar). Op de vraag “Hoe maken we van Turnhout een stad voor jongeren” reageerde meer dan de helft (55%) dat de strijd tegen racisme en discriminatie voor hen prioriteit moet krijgen. Jongeren groeien op in een superdiverse stad. Toch botsen ze voortdurend op allerlei drempels: in het uitgaansleven, bij de zoektocht naar een eerste job of op de huurmarkt. Uit onze bevraging blijkt duidelijk dat ze dat als een groot probleem ervaren.

Turnhoutenaar wil betaalbaar wonen

De Grote Bevraging werd niet alleen afgenomen in Turnhout maar in heel het land. Overal peilden we ook naar nationale thema’s. Bij de nationale thema’s valt op dat de wooncrisis in Turnhout het vaakst als eerste prioriteit naar voren werd geschoven (22%), terwijl dat in het geheel van het land slechts als zesde prioriteit naar voren komt. Niet verwonderlijk. Het stadsbestuur zet in op grote nieuwbouwprojecten, maar aan betaalbare woningen blijft een groot tekort, zowel voor huurwoningen als voor koopwoningen. Probeer als jongere of als alleenstaande maar eens een betaalbare woning te vinden in Turnhout. Uit onze bevraging blijkt duidelijk dat dat probleem nog veel harder leeft in Turnhout dan in de rest van het land.