Groene stad

Turnhout heeft sterke troeven in handen voor iedereen die dicht bij het groen wil wonen. Waardevolle natuurgebieden zoals het Turnhouts Vennengebied, de Liereman, het Grotenhoutbos en de Stoktse Heide omringen de stad. Groene longen zoals de Aa-­vallei en het stadspark brengen het groen tot dicht bij de woonwijken. Het groen behouden en versterken in een groeiende stad is de uitdaging waar we voor staan. We maken van Turnhout een plek waar het gezond en aangenaam leven is. We maken van Turnhout een klimaatneutrale stad tegen 2040. Dit vraagt om visie en daadkracht. We pakken de verschillende bronnen van luchtvervuiling aan. We wekken als stad zelf duurzame energie op voor alle inwoners. We zorgen voor een groene omslag die sociaal is, zonder mensen op kosten te jagen met hogere facturen en groene taksen.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Red onze groene longen

• We ontwikkelen een overkoepelende visie voor een groeiende stad. We verdichten de bestaande woon­kernen en verbinden ze met sterke groene vingers.
  • Voor gronden die de stad in bezit heeft bepalen we zelf de functies. We verkopen deze gronden niet aan projectontwikkelaars.
  • Voor bouwgronden in handen van private eigenaars leggen we strikte voorwaarden op aan projectontwikkelaars vooraleer we een bouwvergunning afleveren. Hierbij betrekken we ook steeds de buurtbewoners.
  • We voeren een actief aankoopbeleid om gronden terug te kopen van project­ontwikkelaars en ze te vrijwaren van verkaveling.
  • We vrijwaren het Grimstedebos aan de Graatakker en vormen het om tot een publiek groengebied met een trage doorsteek voor fietsers en voetgangers.
  • We vrijwaren de Boomgaard achter het Boomgaardplein. Op termijn bekijken we of het omgevormd kan worden tot een publiek groengebied met een trage doorsteek van de Jef Van Heupenstraat naar de Otterstraat.
  • We zetten verder in op de bescherming van de Aa-vallei in Schorvoort. We vormen de vallei om tot een publiek toegankelijk groengebied.
  • We roepen geplande verkavelingen die onze groene zones of natuurgebieden bedreigen een halt toe. In het noor­den vrijwaren we het weidelandschap tussen de Dennenstraat, de Elzenstraat en de Heizijde.
  • We beschermen de laatste ongeschonden groene vinger van het Vennengebied tot aan het kanaal. Deel­project Kastelein van de Heizijdse Velden houden we tegen.
  • We herlanceren de gesprekken om de natuurgebieden in het noorden om te vormen tot Nationaal Park. We betrekken natuurverenigingen, landbouwers en buurgemeenten.
  • We dringen bij de hogere overheden aan op een model van duurzame landbouw, met eerlijke prijzen voor de boeren en respect voor de natuur.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Groen en open ruimte in elke buurt

• We zorgen ervoor dat natuur- en parkzones als groene vingers diep in het stadsweefsel binnendringen, doorkruist door een netwerk van fiets­- en wandelpaden.
  • We maken gebruik van de overkapping van de zuidelijke ring (Stedelijk Plateau) om een groene verbinding aan te leggen tot in het stadscentrum.
  • We kopen ongebruikte terreinen op om er openbare groene ruimte te creëren.
  • We vergroenen het straatbeeld door gevelbegroeiing, groenslingers en tegeltuintjes te stimuleren en door voor elk plein na te gaan of het kan onthard worden.
  • We ondersteunen de aanleg van groendaken en van stadslandbouw op daken en balkons.
  • In samenwerking met natuurverenigingen maken we een nieuw bomenplan voor meer bomen en voor het be­houd van oude bomen.
  • We faciliteren ecologisch co-­tuinieren op braakliggende gronden in de stad.
  • De stad neemt meer vast personeel in dienst voor het onderhoud van het toenemende stadsgroen op pleinen, in parken en straten.
  • We stimuleren burgers om hun tuin ecologisch in te richten. We werken hiervoor samen met de tuinrangers.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een schone stad op maat van het klimaat

• We stellen een geïntegreerd propere­lucht­plan op dat de grote bronnen van luchtvervuiling aanpakt.
  • We zorgen voor een ruimtelijke ordening met integrale wijken, waar alle diensten aanwezig zijn. Zo wordt de energiezuinigste keuze ook de meest logische keuze.
  • We investeren in veilige fietsverbindingen en in openbaar vervoer.
  • Wie een vervuilende wagen van de hand doet, kan rekenen op financiële steun voor een abonnement van De Lijn of van het Velo­fietsdeelsysteem, voor taxicheques of autodelen.
  • We bereiden de stad voor op de gevolgen van het veranderende klimaat. We zetten in op meer groene ruimte en open water om grote hoeveelheden neerslag te bufferen en de stad af te koelen.
  • In de stad ondersteunen we initiatieven die een circulaire economie met korte ketens stimuleren, zoals deel­initiatieven, reparatiecafés en lokale landbouwmarkten.
  • We verzetten ons tegen groene taksen zoals een Lage Emissiezone en andere maatregelen die de werkende klasse doen betalen voor de klimaatomslag.

Meer achtergrondinformatie

Vier. betaalbare en milieuvriendelijke energie in openbare handen

• We richten samen met de buurgemeenten een Stedelijk Energiebedrijf Turnhout (SET) op dat goedkope en milieuvriendelijke energie produceert.
  • We helpen eigenaars om hun woning energiezuinig te maken via een derdebetalersysteem, waarbij SET de kosten van de investering voorschiet.
  • We leggen een stedelijk warmtenet aan dat alle huizen van de stad verwarmt. De mogelijkheden op vlak van geothermie zijn vandaag nog onderbenut.
  • We gaan na of Turnhout beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de stad daaruit terug en investeren het in SET.