Diverse stad

Turnhout is een centrumstad, gericht op de wereld. De diversiteit van vandaag zorgt voor sterke troeven, als we erin slagen iedereen gelijke rechten en kansen te bieden. Dat is vandaag niet het geval. Het risico op armoede, werkloosheid, laaggeschooldheid of slechte huisvesting is vandaag veel groter als je een ander kleurtje hebt of als je naam een andere afkomst laat vermoeden. Ook mensen met een beperking en LGBTI+ personen ondervinden regelmatig discriminatie. Met de PVDA willen we de concurrentie tussen mensen uitschakelen. Dat doen we door voor genoeg sociale voorzieningen te zorgen. En door racisme en discriminatie uit te schakelen.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Een open stad waar iedereen meetelt

• We maken een plan om de schooluitval van jongeren uit de migratie en jongeren uit financieel zwakke gezinnen drastisch aan te pakken.
  • We zorgen ervoor dat er in de stad genoeg sociale voorzieningen zijn, zodat er geen concurrentie wordt georganiseerd tussen mensen die het moeilijk hebben.
  • We investeren in culturele ontmoetingsplaatsen in wijken, in het buurtwerk en in buurthuizen.
  • Het personeel van de stadsdiensten en van het stedelijk onderwijs wordt een afspiegeling van de diversiteit in de stad door streefcijfers (quota) vast te leggen.
  • We betrekken niet-Belgen bij de Turnhoutse politiek.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een stad waar racisme en discriminatie geen kans krijgen

• We stellen een actieplan tegen racisme en discriminatie op, met concrete doelstellingen en een jaarlijkse evaluatie.
  • We tolereren geen racisme of discriminatie bij de politie en andere stadsdiensten.
  • We versterken de dienst Gelijke Kansen om discriminatie te voorkomen, op te sporen en aan te pakken. We installeren in iedere wijk laagdrempelige meldpunten tegen racisme en discriminatie.
  • We voeren proactieve praktijktesten in om discriminatie op te sporen en te bestraffen, in de eerste plaats op de woon- en de arbeidsmarkt.

Drie. De gemeenschappen actief betrekken

• We verdedigen een actief intercultureel beleid. We organiseren daarbij de dialoog en we betrekken de verschillende gemeenschappen.
  • We werven een stadsmedewerker aan als centraal aanspreekpunt voor nieuwkomers.
  • We betrekken ook alle ‘bruggenbouwers’ in onze stad.