Democratische stad

We leven in Turnhout met 47.000 inwoners samen. De toekomst van onze stad is niet alleen een zaak van burgemeester en schepenen, maar van ons allemaal. Inspraak en participatie verbeteren het samenleven. Ze zijn essentieel, want iedereen moet meetellen. De stad is een publiek gegeven, gefinancierd met publieke middelen. Die middelen zijn kostbaar en er moet goed mee omgesprongen worden. We maken het stadsbestuur helder en richten een Bureau voor Transparantie en Goed Bestuur op. We communiceren openlijk over alle beslissingen en we maken het inkomen en vermogen van alle stedelijke bestuurders bekend. We vermijden belangenvermenging en sluiten de draaideur tussen openbare en private mandaten.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Directe democratie van onderuit

• We zorgen ervoor dat een bindend referendum wordt gehouden als 500 Turnhoutenaren erom vragen.
  • We voeren geen nieuwe projecten door zonder echte inspraak van de bevolking. Bij grote bouwprojecten bekijken we eerst met buurtbewoners en belanghebbenden hoe we een straat of wijk gaan herinrichten.
  • We bouwen de stad op van onderuit, met alle inwoners, doordat mensen zich inzetten, samenwerken, participeren en actie voeren als het moet.
  • We ondersteunen het middenveld vanuit de stedelijke overheid.
  • We garanderen de toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de stad.
  • We pakken de stedelijke website onder handen. Alle belangrijke informatie komt online en wordt gemakkelijk toegankelijk voor elke burger.
  • We gebruiken de technologische middelen van vandaag om via online platformen gemakkelijk en objectief bevragingen, peilingen en stemmingen te organiseren.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Maak van de gemeenteraad een democratisch debat orgaan

• We nemen de gemeenteraad ernstig. Alle problemen en uitdagingen moeten er ter bespreking op tafel liggen.
  • De gemeenteraad staat open voor vragen en adviezen van andere raden en van burgers.
  • We zorgen dat contracten tussen stad en privébedrijven openbaar te raadplegen zijn. In autonome gemeentebedrijven moeten de oppositie, personeel en inwoners vertegenwoordigd zijn.

Drie. Een Bureau voor Transparantie en Goed Bestuur

• We richten een Bureau voor Transparantie en Goed Bestuur op. Dat bureau controleert het beheer van publieke fondsen van de stad, pakt mogelijke corruptie aan en sluit belangenconflicten uit.
  • Het bureau ziet erop toe dat externe firma’s die een contract hebben met de stad niet met sociale dumping werken en dat ze geen filialen hebben in belastingparadijzen.
  • We zorgen dat elke ambtenaar en stadsbewoner via een ‘ethische brievenbus’ een klacht over misbruik of corruptie kan indienen.
  • We voeren een afkoelingsperiode in tussen elk openbaar en privaat mandaat, in beide richtingen, om belangenvermenging tegen te gaan.

Vier. Nieuwe stadsregionale bedrijven

• We vervangen de ingewikkelde intercommunale structuren door stadsregionale nutsbedrijven op maat van de stad en de mensen.
  • We organiseren de intergemeentelijke samenwerkingen die publiek, transparant en democratisch zijn, en die streng gecontroleerd worden.
  • We organiseren de nieuwe stadsregionale bedrijven transparant en democratisch, als moderne burgerbedrijven. Ze zijn van en voor de bevolking en staan onder rechtstreekse democratische controle.
  • We laten niet alleen gemeenteraadsleden van de meerderheid toe in gemeentelijke bedrijven, maar ook van de oppositie, om het debat mogelijk te maken en geen potjes toegedekt te houden.