Stad zonder armoede

Als je de armoede wil aanpakken moet je voorbij de ‘eigen schuld, dikke bult’-logica van de rechtse partijen kijken. Volgens die logica is het de schuld van de armen dat ze arm zijn. En dus moeten ze gecontroleerd en gesanctioneerd worden. Voor ons is armoede een maatschappelijk probleem. Wij willen mensen versterken, door volop in te zetten op wonen, werk, gezondheid, onderwijs en ontplooiing. Daar wordt ook de stad sterker van. We zorgen ervoor dat de stedelijke dienstverlening bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam is. En dat rechten automatisch worden toegekend. We garanderen het recht op wonen, en zorgen ervoor dat ook mensen in een kwetsbare positie een job hebben. Kortom: we bestrijden de armoede, niet de armen.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Automatische rechtentoekenning

• We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden. Dat kan relatief gemakkelijk online.
  • We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnenbrengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een wijkhuis in elke wijk

• We richten een wijkhuis op in elke wijk, met maximaal 10.000 inwoners per wijk. We vertrekken van het bestaande aanbod van wijkhuizen en verbreden en versterken het verder.
  • Een wijkhuis voorziet de bewoners van een brede en laagdrempelige dienstverlening. De wijkhuizen zijn er voor iedereen, niet enkel voor mensen in armoede.
  • Het wijkhuis helpt bij administratieve problemen via het concept ‘koffie en papieren’.
  • In het wijkhuis voorzien we budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, begeleiding bij energie- en waterproblemen en hulp bij onderwijs en opvoeding.
  • We openen er ook een sociale kruidenier en een sociaal restaurant.
  • Met huisbezoeken en straathoekwerk gaan we de wijk in om mensen te bereiken die de weg naar het wijkhuis niet vinden.
  • Met buurtwerkers bouwen onze wijkhuizen aan een sterke, warme en solidaire wijk. Ze organiseren ontmoetingsmomenten en -activiteiten zodat de mensen uit de wijk elkaar beter leren kennen.

Drie. Meer personeel voor stad en OCMW

• Het OCMW neemt de regie op in het lokaal sociaal beleid en betrekt het middenveld daarbij als partner.
  • Iedereen met een hulpvraag kan bij het OCMW terecht voor hulp en begeleiding. We gaan voor iedereen na op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft.
  • We draaien de besparingen op stadspersoneel terug en zetten meer personeel in voor stad en OCMW om in te spelen op de groeiende noden.
  • We heropenen de stadsloketten zodat iedereen zonder afspraak bij stad en OCMW terecht kan.

Vier. Een leefloon boven de Europese armoedegrens

• We dringen aan bij de federale overheid om het leefloon en andere uitkeringen op te trekken boven de Europese armoedegrens.
  • Zolang de federale overheid tekort schiet engageren we ons om zelf het leefloon geleidelijk op te trekken via een aanvullende financiële steun.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Vast werk, ook voor mensen in een kwetsbare positie

• We willen dat het stadspersoneel representatief is voor de stadsbevolking.
  • ‘Artikel 60-tewerkstelling’ willen we alleen als dat de best mogelijke werkgelegenheid is voor de werkloze. We werken hiervoor samen met organisaties zonder winstoogmerk die de nodige expertise bieden.
  • We verzetten ons tegen het invoeren van verplichte gemeenschapsdienst voor werklozen.
  • We zorgen ervoor dat het OCMW investeert in goede en nabije arbeidsbegeleiding.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Het recht op wonen garanderen voor iedereen

• We zorgen voor woonbegeleiders in onze wijkhuizen. Zij helpen het recht op degelijke huisvesting te vrijwaren.
  • Uithuiszetting kan enkel als er een alternatief voorhanden is. Maatschappelijk werkers gaan ter plaatse om actief te helpen als huurders huurachterstand hebben.

Meer achtergrondinformatie

Zeven. Geen afsluitingen van water, gas en elektriciteit

• Via de Lokale Adviescommissie (LAC) voor Water en Energie garanderen we de toegang tot stromend water en energie.
  • We rekenen geen herinneringskosten meer aan bij basisvoorzieningen zoals energie en water.
  • We zetten meer in op collectieve oplossingen in plaats van op individuele hulp. We komen tussen om (een deel van) de schulden kwijt te schelden in gevallen waar volledige schuldaflossing onrealistisch is.