1. Wout Schafraet

32 jaar, lijsttrekker

Wout Schafraet is beroepsmuzikant, jonge vader en lijsttrekker voor de PVDA in Turnhout.

Wout is vastbesloten om de Turnhoutse politiek stevig op zijn kop te zetten. Geen gemorrel in de marge rond mobiliteit of rond de aanpak van de armoede. Geen achterkamerdeals met projectontwikkelaars en privébedrijven. Geen uitverkoop van onze groene longen aan de hoogste bieder. Wout staat voor een politiek van onderuit. Hij voert samen met de mensen actie tegen dure Diftar of voor het behoud van hun buslijn.

Wout bijt zich vast in dossiers en laat niet los. Toen zwembad Stadspark uitverkocht werd aan privébedrijf Optisport was hij de eerste om de dure zwemtarieven te onthullen. Hij was de enige politicus die het aandurfde een plan op tafel te leggen om de fietsveiligheid in onze stad aan te pakken en zo te stoppen met het knip-en-plakwerk van vandaag.

Geen beslissingen zonder echte democratie. Vooraleer Wout begon te schrijven aan het verkiezingsprogramma voor onze stad, legde hij samen met zijn ploeg zijn oor te luisteren bij meer dan duizend Turnhoutenaren. Zo deed de PVDA de grootste stadsdialoog uit de geschiedenis van Turnhout. Met de ideeën en de ruggensteun van zo veel Turnhoutenaren zal Wout meer dan zijn mannetje kunnen staan als nieuwe speler in de Turnhoutse politiek.

Wout verzet zich tegen elke vorm van onrecht. Hij was amper 16 jaar toen hij al ging betogen tegen de oorlog in Irak van George W. Bush en zijn miljonairsvrienden. Die verontwaardiging over onrecht is ook vandaag nog de motor van zijn engagement: "Hoe is het mogelijk dat de armoede toeneemt in een samenleving die steeds rijker wordt?"

Wout woont met zijn vriendin en zijn zoontje van twee jaar in het centrum van de stad. Je vindt hem vaak terug op een terrasje met vrienden of al fietsend of wandelend in de natuur.