Nieuws - PVDA Turnhout

Sociale alternatieven voor het Turnhoutse parkeerbeleid

Geschreven door peter allaerts | 21 november 2025

In het kader van een nieuw mobiliteitsplan zal het stadsbestuur vanaf 1 januari de parkeertarieven in Turnhout fors verhogen. Ze beweren dat te doen om bewoners parkeerplaats te gunnen in hun eigen straat. Maar er zijn veel socialere oplossingen dan het retributiebeleid van het stadsbestuur. 

Het stadsbestuur wil de parkeertarieven verhogen en ze doen dat meteen met een drietrapsraket. Ten eerste verhoging ze de parkeertarieven. Ten tweede breiden ze de betaaluren uit. Je zal 's avonds langer moeten betalen (tot 20u in plaats van tot 18u), maar ook het gratis "Turnhouts half uurtje" zal overal verdwijnen. Vanaf nu kan je overal slechts een kwartiertje gratis parkeren. Ten derde komt er een uitbreiding van de betalende zone. Zo zal bijvoorbeeld ook de randparking aan het Boomgaardplein vanaf nu betalend worden. Al die veranderingen gaan in op 1 januari komend jaar. 

Ouders of grootouders die een bezoekje komen brengen, mensen die in onze stad komen werken (denk maar aan de honderden leerkrachten), mensen die op de auto aangewezen zijn door de lamentabele staat van ons openbaar vervoer... ze zullen allemaal vanaf januari een pak meer moeten betalen. 

Dat de parkeerdruk in bepaalde wijken zeer groot is zal niemand tegenspreken. Maar er zijn veel socialere alternatieven dan wat het stadsbestuur nu wil doen. De grote parkeergarages in onze stad zijn veel te duur. Nu wil het stadsbestuur de mensen 'stimuleren' om toch in die garages te parkeren... door het straatparkeren ook zo duur te maken. Maar de tarieven in De Warande of Turnova blijven torenhoog. 

Bovendien heeft Indigo een monopolie in onze stad. Het privébedrijf mag nu overal maximaal cashen: in de parkeergarages én op straat. We zouden er ook voor kunnen kiezen de parkeergarages betaalbaar te maken in de plaats van het straatparkeren duurder, maar dat wil Indigo natuurlijk niet. Zij bepalen nu de parkeerpolitiek in onze stad. Voor een sociaal parkeerbeleid moeten we het monopolie van Indigo terug open breken en ons parkeerbeleid in eigen handen nemen. 

PVDA pleit ook voor gratis parkeren in de parkeergarages met bewonerskaart voor de onmiddellijke omwonenden. Denk aan de bewoners van het Merodecenter op de de Merodelei. Op straat vinden ze geen parkeerplaats, maar ondertussen staat de privégarage onder hun appartement gewoon leeg. Het is niet meer dan logisch dat zij met hun bewonerskaart in de Merodecenter-parking zouden kunnen staan. 

Tenslotte staat er heel wat publieke ruimte 's avonds gewoon leeg. Denk aan parkings van winkels, scholen, bedrijven... De parkeerdruk op straat rond de Vianenstraat en Korte Gasthuisstraat is enorm, maar de Carrefourparking staat na de sluitingsuren gewoon leeg. Jammer dat zo veel verharde ruimte doelloos leeg staat, terwijl buurtbewoners in hun wijk rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats. Ook daar ligt voor ons een deel van de oplossing.