Nieuws - PVDA Turnhout

PVDA breekt door in peiling Gazet van Antwerpen

Geschreven door peter allaerts | 15 september 2024

In een nieuwe peiling van Gazet van Antwerpen stijgt de PVDA in Turnhout van één naar vier zetels in de gemeenteraad. "Deze peiling bevestigt wat wij al langer merken op het terrein, in de Turnhoutse wijken" reageert PVDA-lijsttrekker Wout Schafraet. "De PVDA zit in de lift".

"We hebben in het begin van deze campagne gesteld dat we ons aantal verkozenen minstens willen verdubbelen, van één naar twee zetels. Dat blijft onze ambitie, maar deze peiling toont dat er voor ons misschien wel een verrassing in zit".

De sociale oppositie van de PVDA wordt duidelijk beloond.  "We hebben de voorbije jaren kunnen wegen op het beleid: denk aan de Aa-vallei die we door onze acties hebben kunnen redden. We hebben ons als enige partij verzet tegen de verhoging van de rusthuisfactuur en tegen de besparingen op stadspersoneel en dienstverlening. Mensen appreciëren ook dat we doeners zijn die de handen uit de mouwen steken om de mensen te helpen, zoals na de gasontploffing in de Boerenkrijglaan" vertelt Schafraet.

Het stadsbestuur wordt zwaar afgestraft en heeft geen meerderheid meer. De Turnhoutenaren zijn het beu dat wonen onbetaalbaar wordt, dat er geen inspraak is bij grote nieuwbouwprojecten, dat er bespaard wordt op dienstverlening en dat onze groene longen worden volgebouwd. Een deel van die ontevredenheid gaat helaas naar extreem-rechts en dat is zorgwekkend. Maar een groot deel van die ontevredenheid gaat ook naar de PVDA.

"Een stem op de PVDA is een sociale proteststem en een stem van hoop. We versterken ook links in zijn geheel. Mede dankzij de PVDA groeit links van 10 naar 13 zetels" besluit Wout Schafraet.