PVDA vraagt dringende maatregelen voor betaalbaar zwemmen in Turnhout

Afgelopen weekend opende zwembad Stadspark na 6 jaar opnieuw de deuren. Er werd een stormloop aan bezoekers verwacht, maar die bleef uit. Op twee dagen tijd kwamen slechts 900 bezoekers opdagen. Vaak zaten niet meer dan 20 mensen in het water. PVDA Turnhout eist nu dringende maatregelen voor betaalbaar zwemmen na deze teleurstellende opening.

De Turnhoutenaar heeft lang moeten wachten om terug in eigen stad te kunnen zwemmen. Nu het zwembad eindelijk weer open gaat blijken er amper zwemmers op te dagen. Dat is niet toevallig, aldus Wout Schafraet van de PVDA Turnhout. “Wij brachten in november een vergelijkende studie uit, waaruit duidelijk blijkt dat zwemmen in Turnhout duur is. Ongeacht welke leeftijd je hebt of welke formule je kiest, altijd betaal je meer in Turnhout dan in de ons omringende centrumsteden of vergelijkbare steden in de regio. Het leven is zo al veel duurder geworden, sinds het zwembad zes jaar geleden sloot. Nu nog eens te veel moeten betalen voor een zwembeurt maakt het nieuwe zwembad alles behalve aantrekkelijk.”

Uit de PVDA-studie van november blijkt dat de toegangsprijzen gemiddeld tussen de 40% en 217% hoger liggen in Turnhout dan in de ons omringende steden (ontdek hier de harde cijfers).

“De tegenvallende opkomst bij de opening moet een ernstige wake-up call zijn voor het stadsbestuur. De stad heeft miljoenen in dit project gepompt. Tot 2036 betaalt de stad jaarlijks 1,1 miljoen euro aan privébedrijf Optisport. Dat komt neer op 60 euro per gezin, elk jaar opnieuw,” aldus Wout Schafraet. De burger betaalt een hoge prijs voor het contract met Optisport. Als nu nog blijkt dat er haast geen volk komt zwemmen, is het dringend tijd opnieuw aan tafel te gaan zitten. “Wij eisen dat het stadsbestuur haar huiswerk overdoet en een vermindering van de toegangsprijs afdwingt bij Optisport. De burger wil kunnen zwemmen in eigen stad en verdient ook een aanvaardbare prijs daarvoor” besluit Wout Schafraet van de linkse PVDA.