PVDA doet oproep aan stadsbestuur: nu samen sterk voor échte oplossing voor Zevendonkenaren

Het onvermijdelijke is gebeurd: Schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen) maakte deze week bekend dat de Binkbus vanaf de kerstvakantie niet langer door Zevendonk zal rijden. “Te duur en te weinig reizigers”. PVDA Turnhout hoopt dat het stadsbestuur nu samen met de Zevendonkenaren en Schorvoortenaren de druk bij De Lijn opvoert voor een échte oplossing en roept op om mee petities op te halen in de getroffen wijken.

De Binkbus werd door het stadsbestuur als alternatief ingelegd voor de geschrapte bus 1. Maar voor de Zevendonkenaren heeft de Binkbus nooit de rol van alternatief vervoermiddel gespeeld. Zo bleek ook uit de talloze getuigenissen die wij via mail en via de Facebook-pagina “Red bus Zevendonk en Schorvoort” binnenkregen.

Maria, een oudere dame vertelt: "De Binkbus is voor ons geen oplossing. Die rijdt maar drie keer per dag en ze stopt aan de gevaarlijke steenweg op Diest. Dan moeten we daar nog eens een half uur staan wachten voor we een bus naar het centrum kunnen nemen zeker?"

Ook voor jongeren die naar school gaan in het centrum biedt de Binkbus geen oplossing. Zo getuigt Sarah: "Wij willen onze bus 1 terug. Zo geraak ik tenminste eindelijk terug op school in de winter zonder dat mijn ouders hiervoor te laat op hun werk moeten komen."

“De Binkbus is nooit echt van de grond gekomen omdat ze geen antwoord bood op het mobiliteitsprobleem van de Zevendonkenaren” vertelt Wout Schafraet van PVDA Turnhout. “De Binkbus draaide drie keer per dag rondjes door de wijk maar daarmee geraak je als inwoner nog niet op je werk in het industrieterrein of op je school in het centrum”. Vandaag zegt schepen Marc Boogers dat “ze een sterker argument bij De Lijn hadden gehad als de Binkbus meer reizigers had geteld”. “Dat klopt”, reageert Wout Schafraet. “Met de lege Binkbus lijkt het stadsbestuur nu aan te tonen bij De Lijn, dat er toch niet veel interesse is vanuit Zevendonk voor openbaar vervoer. Zo heeft de schepen in eigen voet geschoten en de onderhandelingspositie tegenover De Lijn verzwakt in plaats van versterkt”.

“De Binkbus was bij voorbaat tot mislukken gedoemd” vat Wout Schafraet samen. “Nu lijkt de Binkbus zelfs het bewijs dat de Zevendonkenaren niet echt nood hebben aan een bus in hun wijk. Het tegendeel is echter waar. De inwoners willen een volwaardige dienstverlening van hun wijk naar het centrum en terug”.

PVDA Turnhout roept Schepen van Mobiliteit Marc Boogers nu op om samen de druk op te voeren bij De Lijn, voor een volwaardige busverbinding van en naar Zevendonk en Schorvoort. “Met de PVDA voeren we alvast de druk op met onze petitie voor de herinvoering van bus 1. Wij nodigen het stadsbestuur uit om mee de wijken in te trekken en samen met ons van deur tot deur te gaan met de petitie” besluit Wout Schafraet.