Zevendonk en de pijnlijke flater van de N-VA

Deze week kwam N-VA Turnhout op de proppen met een ambitieus plan. Mobiliteitsspecialisten van de partij hadden de koppen bijeen gestoken en zouden er in geslaagd zijn een beter openbaar vervoersnet uit te tekenen voor Turnhout. Vandaag wordt de N-VA teruggefloten door de directie van De Lijn en wordt de partij geconfronteerd met de naakte besparingen van haar eigen minister.

Het N-VA-plan zag er veelbelovend uit. De busverbinding naar Zevendonk en naar de industriezone Veedijk zou opnieuw worden omsloten en ook het noorden van de stad zou een betere verbinding krijgen. En dat alles voor minder geld dan vandaag besteed wordt aan het openbaar vervoer. Maar één dag later wordt het N-VA-voorstel al weer afgeschoten door de directie van De Lijn. “De berekening is niet meer dan wat nattevingerwerk” reageert de openbaar vervoersmaatschappij. “We weten niet hoe dit voorstel is becijferd maar de berekening is hoe dan ook niet realistisch”.

Zo wordt N-VA Turnhout geconfronteerd met de naakte realiteit van de besparingen... van haar eigen minister van Mobiliteit. Ben Weyts bespaart 115 miljoen euro op vijf jaar tijd bij De Lijn. Bovendien gaf de N-VA-minister de opdracht aan De Lijn van “niet rendabele lijnen te schrappen”. De busverbinding naar Zevendonk was zo’n 'niet rendabele lijn'. Niet rendabel, maar wel broodnodig voor de inwoners.

Aan de ene kant in Brussel 115 miljoen besparen bij de vervoersmaatschappij, en de opdracht geven van "niet rendabele lijnen te schrappen". Aan de andere kant in Turnhout komen beweren dat je de grootste verdediger bent van de busverbinding naar Zevendonk. Het is politiek weinig geloofwaardig.

Volgens de PVDA is het dringend tijd om het over een andere boeg te gooien: geen besparingen, maar juist extra investeringen in het openbaar vervoer. Als we de ellenlange files willen terugdringen, als we een basismobiliteit willen garanderen voor mensen zonder wagen en als we de klimaatcrisis willen aanpakken, dan hebben we nood aan meer in plaats van minder openbaar vervoer. Om de druk op te voeren bij minister van Mobiliteit Ben Weyts en bij de directie van De Lijn, haalt PVDA Turnhout verder petities op voor de herinvoering van bus 1. Voer mee de druk op en teken de petitie.