Wij zijn dé sociale oppositie van Turnhout

De PVDA zit in de lift. Ook in Turnhout. “Er gaat geen week voorbij of er komen nieuwe leden bij”, vertelt Wout Schafraet enthousiast. En dus is het tijd om een versnelling hoger te schakelen. “In 2018 gaan we hier doorbreken met een eerste zetel in de gemeenteraad. En dat is dringend nodig ook”.

Jullie hebben beslist dat jij de lijsttrekker wordt voor de gemeenteraadsverkiezingen in Turnhout.

Wout Schafraet. Dat klopt. Ik ben super trots dat ik het vertrouwen heb gekregen van de ploeg hier in Turnhout en ook van de meer dan 200 afgevaardigden uit heel de provincie op ons provinciaal congres. Het is een hele verantwoordelijkheid, maar ik neem die met veel goesting op.

Ik sta er natuurlijk niet alleen voor. We zijn hier al jaren aan het bouwen aan een sterke ploeg. Denk maar aan de acties die Petra (Heylen) uit de grond heeft gestampt tegen de dure afvaltaks Diftar. Heel veel respect daarvoor! Dat heeft ze gedaan in moeilijke omstandigheden. We konden toen maar weinig middelen voorzien vanuit de partijleiding om zo’n lokale acties te ondersteunen. Met de groei van de partij de laatste jaren hebben we nu wel wat meer ruimte om lokale afdelingen te ondersteunen. We bouwen nu dus verder op het pionierswerk van Petra en van al die leden en militanten die vaak in de schaduw staan. Zonder hen zou onze vooruitgang vandaag ook niet mogelijk zijn.

Jij bent geboren en getogen in Antwerpen. Wat bezielt je dan om nu een lijst te trekken in Turnhout?

Wout. Eind 2014 ben ik me beginnen inwerken in de lokale PVDA-werking in Turnhout. Het was de periode van de hete herfst tegen de regering Michel – De Wever. Al snel kriebelde het om meer verantwoordelijkheid op te nemen, om zelf mijn handen vuil te maken. Twee jaar geleden ben ik dan verhuisd naar Turnhout. Ik woon nu met m'n vriendin en met ons zoontje van 1 jaar in een leuk huurhuisje, pal in het centrum van de stad.

Ik bedoel… Kris Peeters verhuist van Puurs naar Antwerpen om een lijst te trekken. Jij verhuisde van Antwerpen naar Turnhout. Wat is het verschil?

Wout. Ik moet toch een beetje lachen als ik Kris Peeters hoor. Die kondigt aan dat hij de lijst gaat trekken in Antwerpen en nu moet hij nog halsoverkop een woning gaan zoeken. Heeft die al één keer met de mensen gebabbeld in een volkswijk in de Luchtbal of in Hoboken? Hoeveel Antwerpenaren kent hij eigenlijk? En dan bedoel ik niet enkel de havenbaronnen en de projectontwikkelaars hé (lacht).

Vanaf de eerste dag dat ik in Turnhout kwam wonen heb ik me ondergedompeld in de volkswijken, ben ik in contact getreden met mensen uit het middenveld, met de mensen van Hart boven Hard, met syndicalisten, met de actievoerders tegen de dure huisvuilophaling… Wie de lijst zou trekken stond toen zelfs nog niet ter discussie. Dat hebben we pas recent met onze ploeg in Turnhout samen beslist.

Toegegeven, mijn accent verraadt mijn Antwerpse roots een beetje (lacht, nu uitbundig). Maar ik heb soms de indruk dat ik na twee jaar meer voeling heb met de Turnhoutenaar dan sommige schepenen die hier al heel hun leven wonen. Als ik de schepen van Onderwijs hoor zeggen dat de sluiting van De Paddenstoel een daad van goed bestuur is, dan getuigt dat toch van een zekere wereldvreemdheid.

Dat brengt ons bij jullie oppositie in deze stad. Heeft Turnhout nood aan nog een linkse partij in de gemeenteraad?

Wout. Ondanks de meerderheid met sp.a en Groen schiet de stad ernstig tekort op sociaal vlak. Dat voelen de mensen aan hun kleine teen. De stad sluit een goed draaiende kleuterschool om de gronden te verkopen. De stad voert via Diftar een extra belasting in die iedereen treft, ook de sociaal zwakkeren. De stad verkoopt het zwembad aan privébedrijf Optisport… en zij strijken dan de winsten op via de duurste toegangsprijzen voor een zwembeurt van al de ons omliggende steden.

De meerderheid verkoopt steeds meer uit aan de markt. Ze geeft als het ware zelf de sleutels van de stad uit handen. Zelfs binnen de stadsdiensten en binnen het OCMW wordt steeds meer uitbesteed aan externe managers. Kostenefficiëntie en besparen worden ook daar het nieuwe mantra.

Wat is dan jullie visie op de stad?

Wout. Wij zijn dé sociale oppositie van deze stad. Vandaag komt de enige oppositie van rechts en extreemrechts. En dat duwt de meerderheid ook naar rechts. Turnhout heeft die linkse oppositie dus echt nodig. In tegenstelling tot de rechtse oppositie hebben wij een positieve visie op de stad.

Bouwen aan een stad, dat doen we samen. Samen met al die mensen in het middenveld, in de sociale sector, samen met de mensen van de stadsdiensten. We zijn dan ook met een tour begonnen langs allerlei organisaties om hen te bevragen. Om naar hen te luisteren. Van Natuurpunt over de Fietsersbond tot cultuurwerkers en syndicalisten… wij willen niet zelf het warm water uitvinden, als we kunnen leren van al die mensen die elke dag op hun terrein met hun twee voeten in de praktijk staan.

Ons uitgangspunt is duidelijk: een stad op mensenmaat. Neem nu het woonbeleid. Het is op zich goed dat de stad investeert in nieuwbouwprojecten, maar dan moeten die ook een antwoord bieden op de noodzaak aan betaalbare woningen. Het woonbeleid moet afgestemd worden op de Turnhoutenaren, niet op de grote projectontwikkelaars! Dat wil ook zeggen dat je eerst de leegstand moet aanpakken. Daarrond willen we een concreet actieplan ontwikkelen: tegen de leegstand en voor betaalbare woningen.

Tenslotte: kan je met één zetel het verschil maken? Je zit daar tussen 34 andere gemeenteraadsleden van andere partijen.

Wout. Wij kunnen zeker het verschil maken! Kijk naar wat Raoul Hedebouw en Marco Van Hees verwezenlijken in het federaal parlement. Die zitten daar ook slechts met z’n tweetjes in de PVDA-fractie, maar ze werken toch serieus op de zenuwen van de rechtse regering. Sinds zij in het parlement zitten staan er thema’s op de agenda zoals de miljonairstaks of arbeidsduurverkorting. De PVDA piekt in het zuiden van ons land ondertussen in de peilingen tot 14%. Eén of twee zetels kunnen ook hier in Turnhout de dam breken, zodat de sociale prioriteiten eindelijk centraal komen te staan in het debat.